Jak powinna wyglądać idealna karta produktu w Twoim e-commerce? – branża spożywcza

Szacunkowy czas na przeczytanie artykułu: 6 minut.

Zadaniem sklepu internetowego jest generowanie jak największej sprzedaży. Jednak tym co odróżnia e-sklep od tradycjonalnego, jest fakt, że w tym pierwszym klienci nie mają bezpośredniego kontaktu z produktami. Nie mogą ich zobaczyć na żywo, dotknąć, czy powąchać… A co za tym idzie, nakłonienie klienta do zakupu może być nieco trudniejsze. Dlatego też tak bardzo ważnym jest, by możliwie jak najdokładniej i najatrakcyjniej zaprezentować produkty z oferty. Temu właśnie służy karta produktowa!

Karta produktowa jest wizytówką produktu. To właśnie dzięki niej, jeżeli jest dobrze zaprojektowana, klient wie, że to co mu oferujesz, jest właśnie tym czego potrzebuje i chętniej dokona zakupu. Jeżeli na karcie produktowej klient znajduje wszystkie potrzebne mu informacje o produkcie, prawdopodobieństwo tego, że opuści sklep internetowy bez złożenia zamówienia zmniejsza się. Jednak jak taka karta produktowa powinna wyglądać, jakie elementy zawierać?

Część I – Branża spożywcza

Jest kilka elementów, które bezapelacyjnie powinny znaleźć się na każdej karcie produktowej. Jednak to jak finalnie wygląda strona produktowa zależy w głównej mierze od branży. Dla przykładu przedstawimy Wam, jakie elementy powinny zawierać karty produktowe z branży: spożywczej, odzieżowej oraz budowlanej. W tej części skupimy się na branży spożywczej.

Branża spożywcza jest niewątpliwie trudną, jeżeli chodzi o sprzedaż przez Internet. Wynika to z faktu, że żywność jest taką kategorią produktów, które klienci przed zakupem wolą obejrzeć, dotknąć, niekiedy powąchać. Niestety w e-sklepie jest to niewykonalne (jeszcze ;-)). Dlatego też zadaniem sklepu internetowego, a dokładniej karty produktowej jest jak najpełniejsze, jak najbardziej precyzyjne zaprezentowanie produktu. Karta produktowa z branży spożywczej powinna zawierać:

Nazwa produktu – to właśnie ten element powinien być zauważalny od razu po wejściu na stronę. Nazwę produktu należy umieszczać w widocznym dla klienta miejscu.

Opis – kluczowy i podstawowy element! Bez tego karta produktowa nie powinna występować. I chodzi tutaj nie tylko o aspekty stricte związane z pozycjonowaniem. Opis produktu powinien służyć przede wszystkim klientowi. W głównej mierze, to właśnie na jego podstawie klient decyduje się na zakup. Opis produktu z branży spożywczej powinien uwzględniać następujące elementy:

  • cechy produktu – najważniejsze właściwości danego produktu, np. bez substancji konserwujących, produkt w całości czy podzielony na kawałki, zapakowany czy też tzw. luzem, ile porcji zawiera, etc.
  • składniki – uwzględnienie wszystkich składników, z których produkt został wykonany, koniecznie z wyszczególnieniem występujących w nim alergenów.
  • informacja na temat wartości odżywczej – w tym miejscu powinna być podana zarówno wartość energetyczna produktu (w kJ i kcal), jak i pozostałe składniki, tj. cukry, węglowodany, tłuszcze, itd. Należy uwzględnić wyżej wymienione wartości dla 100 g produktu, dla jednej porcji produktu, a także tzw. RWS, czyli Referencyjną Wartość Spożycia dla przeciętnej dorosłej osoby (w %). Wyżej wymienione wartości są niekiedy dla klientów najważniejsze przy wyborze danego produktu.
  • sposób przygotowania produktu oraz warunki przechowywania – w tym miejscu powinna znaleźć się informacja na temat tego, jak dany produkt został wyprodukowany oraz w jakich warunkach należy go przechowywać.
  • nazwa i dane kontaktowe podmiotu odpowiedzialnego – w tradycyjnym sklepie ta informacja znajduje się na każdym produkcie. Również na karcie produktowej ta informacja powinna być wyszczególniona, koniecznie w widocznym miejscu.
  • gramatura sprzedawanego produktu

I co najważniejsze, opis musi być unikalny. Co to znaczy? Unikalny opis to taki, który został stworzony stricte na potrzeby danej karty produktowej. Duplicate content, czyli powielanie tej samej treści w różnych miejscach, może mieć negatywny wpływ zarówno na Twoją stronę, jak i na stronę, z której dana treść została skopiowana.
Przykładem e-sklepu, który w bardzo precyzyjny sposób zadbał o umieszczenie wyżej wspomnianych elementów opisu na karcie produktowej jest www.chocolissimo.pl. Potencjalny Klient znajdzie tam wszystkie potrzebne informacje.

Cena – podstawowy element karty produktowej, podobnie jak nazwa, opis i zdjęcia produktu. Cena powinna być umieszczona w widocznym miejscu, tak by była od razu zauważalna. W celu informacyjnym dla klienta, sklep internetowy z branży spożywczej powinien pokazywać cenę za dany produkt oraz przelicznik ceny za kilogram tego produktu.

Zdjęcia produktów – bez nich karta produktowa nie powinna praktycznie istnieć. Jeżeli w sklepie internetowym na karcie danego produktu brakuje jego zdjęć, to klienci kupują przysłowiowego “kota w worku”. Nie widzą danego produktu, nie wiedzą jak on w rzeczywistości wygląda. Mogą sobie to jedynie wyobrazić na podstawie opisu, czy nazwy produktu (o ile te są precyzyjnie skonstruowane). Dlatego też zdjęcia, szczególnie w branży spożywczej, są tak istotne. Muszą one szczegółowo pokazywać, jak dany produkt wygląda i jednocześnie zachęcać do zakupu. Zdjęcia na karcie produktu muszą być dobrej jakości, w odpowiednio dużym rozmiarze. Tak by każdy szczegół produktu był dla klienta widoczny. I oczywiście muszą być zlokalizowane na karcie w widocznym miejscu. To właśnie zdjęcia produktowe muszą być dla klienta niejako namiastką obcowania z produktem, jakie zna ze sklepów stacjonarnych. Klient powinien mieć możliwość swobodnego ich przeglądania, przewijania i powiększania.
Trendem, który bardzo intensywnie rozwija się szczególnie w branży spożywczej, są także tzw. zdjęcia 3D. Dzięki nim klient, podobnie jak w tradycyjnym sklepie, może zobaczyć produkt ze wszystkich stron.

Video – niekiedy zamiast zdjęć, lub jako ich uzupełnienie, na kartach produktowych pojawia się video. Dzięki materiałom filmowym klienci jeszcze dokładniej mogą obejrzeć dany produkt.


Pomysły na wykorzystanie danego produktu – nie jest to co prawda moduł obowiązkowy, ale jest z pewnością pewnego rodzaju ułatwieniem i ukłonem w stronę klienta. W tej sekcji można zawrzeć zdjęcia lub film ukazujący, do jakich dań można dany produkt wykorzystać. W ten sposób można także “przemycić” informację o produktach dodatkowych, które mogą przydać się przy konkretnym daniu, co w konsekwencji może skutkować dokupieniem przez użytkownika tych produktów i zwiększeniem wartości koszyka zakupowego.

Nawigacja okruszkowa – w sklepie internetowym jest ona niejako kierunkowskazem dla klienta. Dzięki nawigacji okruszkowej klient, podobnie jak w sklepie tradycyjnym, może się zorientować, w którym dziale aktualnie się znajduje. Taka nawigacja powinna być umieszczana w widocznym miejscu, najlepiej na samej górze karty produktowej.

Button umożliwiający dodanie produktu do koszyka – można by powiedzieć, że jest to zwieńczenie wszystkich wyżej opisanych elementów. Jeżeli wszystkie wymienione wcześniej składowe karty produktowej skutecznie przekonają klienta do zakupu, za pomocą takiego przycisku będzie on mógł dodać produkt do koszyka i finalnie go kupić. Button ten powinien być zlokalizowany w widocznym miejscu na karcie produktu, koniecznie w górnej jej części. Tym co ważne – komunikat na przycisku również powinien być klarowny. Tak by klient nie miał wątpliwości, co stanie się, gdy na niego kliknie.
Przykładem, który warto tutaj zaprezentować jest www.mountblanc.pl. Button na karcie produktu został zlokalizowany w górnej części strony, dzięki czemu potencjalni Klienci mogą z łatwością go zlokalizować. Brązowy kolor button’u wyróżnia się na jasnym tle karty produktowej. Również komunikat podany na przycisku nie budzi wątpliwości, co do tego co się stanie, gdy na niego klikniemy.

Reasumując, karta produktowa w e-sklepie z branży spożywczej powinna być czysta i intuicyjna. Powinna zawierać wszystkie najważniejsze (i niekiedy wymagane) dane – jak na przykład skład danego produktu. Jednak należy pamiętać, by ilość informacji nie przytłoczyła klienta. Na karcie produktu umieszczajmy tylko te informacje, które są niezbędne i które pomogą klientowi w podjęciu decyzji zakupowej. Nie traktujmy karty produktu jako dodatku do sprzedawanego produktu, ale jako jego wizytówkę.

Prowadzisz sklep internetowy z branży spożywczej? Chciałbyś/chciałabyś wiedzieć, jak mogłaby wyglądać karta produktu w Twoim e-sklepie? Zapraszamy do kontaktu z nami. Z chęcią o tym z Tobą porozmawiamy 🙂

Avatar
best.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *