Ile kosztuje wdrożenie platformy e-commerce? cz.II

Część pierwsza artykułu dostępna jest tutaj, natomiast w tej części przybliżamy kwestie związane z modelami rozliczania się z wykonawcą platformy e-commerce oraz samej stawki godzinowej.

Modele biznesowe

Na cenę projektu e-commerce mają także wpływ modele biznesowe, które wybierzemy jako sposób rozliczenia:

Fixed Price – polega na umowie między dostawcą e-commere a klientem na określoną kwotę za wykonanie określonych zadań. Fixed price znacząco usztywnia realizację projektu, gdyż dostawca musi pilnować zakresu wykonywanych zadań, na jaki umówił się z klientem. Aby nie być stratnym, dostawca nie może zrobić niczego, co jest poza ustalonym zakresem działań, nawet jeśli w projekcie zajdą zmiany, pojawią się nowe pomysły lub rozwiązania.

Taki sposób rozliczania może prowadzić do nieporozumień komunikacyjnych na linii klient – dostawca dot. tego co w projekcie klient uznaje za popełniony przez dostawcę błąd (bug), a co dostawca uznaje za cechę danej funkcjonalności (feature).
Jest to dość charakterystyczne w IT, w tej chwili krążące w kategoriach żartu;)

Źródło obrazka: https://programowo.net/photo/21/

W IT nie wszystko jest przewidywalne, dlatego dodatkowym kosztem poza przeciągającą się komunikacją, może być ryzyko pojawienia się konieczności wykonania dodatkowych prac, które nie zostały przewidziane i określone w specyfikacji. Niezależnie od stopnia precyzji wykonania specyfikacji, zawsze istnieje pole do interpretacji wykonania spisanych zadań. Jeżeli dostawca popełnił błąd i czegoś nie przewidział (zadania lub czasu potrzebnego na jego wykonanie), musi wziąć te koszty na siebie. Aby jednak dostawca nie ponosił kosztów z tytułu tego typu błędów, ryzyko musi być ujęte w specyfikacji projektu w postaci dodatkowych kosztów w budżecie.

Time&Material – polega na założeniu wstępnego budżetu jaki klient musi przeznaczyć na projekt, natomiast rozliczenie odbywa się za każdą przepracowaną nad projektem godzinę. Taki sposób rozliczania pracy jest dużo bardziej elastyczny niż fixed price, nie usztywnia zespołu wdrażającego, a jednocześnie Project Manager nie traci dużo czasu na komunikację dotyczącą zmian w ustaleniach, jak ma to miejsce przy rozliczeniu fixed price.

Dodatkowo dla klienta to także szansa, że pojawią się oszczędności w stosunku do zakładanego budżetu, gdyż w trakcie prac mogą pojawić się nowe możliwości, nowe pomysły albo dany problem zostanie rozwiązany w inny tańszy sposób.

Stawka godzinowa

Na stawkę godzinową, w przypadku wyboru rozliczenia typu Time&Material, wpływ ma kilka czynników.

  1. Kto pracuje nad danym projektem – wiele firm stosuje inne stawki godzinowe w zależności od tego kto pracuje nad danym projektem, tzn. inna jest stawka w przypadku pracy stażysty czy junior developera, a inna, gdy pracuje developer z kilku, kilkunastoletnim doświadczeniem.
  2. Nad czym pracujemy – jako Best.net włożyliśmy wiele pracy w automatyzację procesów, w zmniejszenie czasu potrzebnego na pracę przy powtarzalnych elementach projektów (np. grafika, przygotowanie matryc, testów) itp.). Dzięki temu, że pracujemy na własnej platformie, pracę mogliśmy dostosować maksymalnie do swoich potrzeb oraz do wymagań naszych Klientów i przez to w wielu aspektach jesteśmy bardzo konkurencyjni, zarówno jeśli chodzi o jakość oferowanych usług, jak i czas wykonywania zleceń
  3. Jak duży i innowacyjny jest projekt – wybór dostawcy należy dostosować do wielkości i stopnia trudności projektu, aby nie generować niepotrzebnie kosztów. Warto jednak brać pod uwagę przyszłość i rozwój projektu, aby od początku inwestować we właściwą technologię i rozwiązanie dostosowane do docelowych potrzeb.
  4. Dzięki logowaniu każdej godziny przy każdym projekcie jesteśmy w stanie oszacować każdy kolejny projekt – rzeczy powtarzalne bardzo dokładnie, zaś te niepowtarzalne i innowacyjne także z dość dużą dokładnością.
  5. Jak duży jest zespół wdrażający e-commerce – w przypadku wdrożeń typu open source realizowanych przez jednego freelancera stawki będą inne, a w przypadku wdrożenia indywidualnej platformy przez kilkunastoosobowy zespół, stawki muszą być znacznie wyższe.
  6. Na godzinę pracy programisty składają się także dodatkowe koszty, tj. koszty pracy innych pracowników firmy (np. Dział HR, Dział Handlowy, Dział Marketingu) oraz koszty związane z utrzymaniem firmy (budynek, sprzęty itd.).
Podsumowanie

Aby zdecydować się na wybór dostawcy i przystąpienie do wspólnego określania budżetu niezwykle istotna jest także chemia, jaka pojawia się, lub nie, między klientem a dostawcą. Jeśli faktycznie jest nić porozumienia, to jest to dobry wstęp do podjęcia właściwej decyzji:)

Dla klienta najważniejsze powinno być znalezienie dostawcy, który będzie miał dokładnie to czego on potrzebuje, doświadczenia nabyte przy innych projektach, które będą miały zastosowanie u kolejnego klienta.

W przypadku dużych projektów e-commerce nie należy ufać w zapewnienia, że wszystko można napisać od zero przy niskich kosztach, gdyż nie jest to możliwe.

Dzięki znalezieniu dostawcy, który ma już potrzebne klientowi rozwiązania, można korzystać z największej przewagi IT nad innymi dziedzinami, czyli ze skalowalności. Kod można powielić i zaimplementować do kolejnych, także znacznie większych, projektów. Trzeba to oczywiście robić bardzo umiejętnie, gdyż oprogramowanie pisane dla konkretnej branży, może nie nadawać się do zdublowania i implementowania w zupełnie odmiennej.

Taką możliwość daje platforma Extreme Commerce, gdyż core aplikacji pisany jest w sposób uniwersalny, po to by implementacja w wielu branżach była stosunkowo tania i szybka.

Jeśli chodzi o oprogramowanie typu open source – gotowych rozwiązań jest mnóstwo, problemem może być jedynie “powiązanie” wszystkich elementów w jeden system, tj. integracji ze wszystkimi systemami (magazynowymi, lojalnościowymi, księgowymi, z porównywarkami, z zewnętrznymi systemami sprzedażowymi, z płatnościami, z kurierami itd.). Decydując się na taki system e-commerce, należy wybierać dostawcę oferującego gotowe integracje.

Z pozdrowieniami,

Best.net Team

Avatar
best.net