Jak powinna wyglądać idealna karta produktu w Twoim e-commerce? – branża fashion

Szacunkowy czas na przeczytanie artykułu: 6 minut.

Sklepów internetowych z branży fashion jest naprawdę wiele. I ile sklepów, tyle różnych kart produktowych. Jednak ważnym jest, by e-sklep uwzględniał doświadczenia użytkowników i tworzył karty produktowe, które będą wspierały podejmowanie decyzji zakupowych.

Należy pamiętać, że w sklepie internetowym branży fashion potencjalny klient nie ma możliwość dotknięcia danego produktu, zobaczenia go, a przede wszystkim przymierzenia. Dlatego też karta produktowa powinna jak najpełniej prezentować produkt, tak by użytkownik nie miał wątpliwości, że dane ubranie będzie dla niego odpowiednie. Tym, co jest charakterystyczne dla branży fashion jest fakt, że użytkownicy coraz częściej cenią sobie indywidualne podejście sklepu oraz personalizację oferty. 

Jak powinna wyglądać karta produktu w branży ubraniowej? Kluczem tutaj jest estetyka! Przy projektowaniu karty produktowej z branży fashion warto także wiedzieć, kto jest naszym klientem. Bowiem zupełnie inaczej pod względem wizualnym będzie wyglądała np. karta produktowa z eleganckimi, markowymi ubraniami dla dorosłych kobiet, a zupełnie inaczej z ubraniami dla nastolatków. 


Elementami, które powinny znaleźć się na karcie produktu z branży fashion są:

Nazwa produktu – nieodłączny element każdej karty produktowej. Nazwa powinna być zlokalizowana w miejscu widocznym dla klienta. I co ważne – nie powinna budzić wątpliwości co do tego, do jakiego produktu się odnosi. Przykładowo, nazwa “Ellene” zupełnie nic nie mówi, ale nazwa “Niebieska koszulka Ellene na ramiączkach” już tak. 

Opis – bez tego elementu karta produktowa nie powinna występować. Oczywiście są sklepy internetowe z branży fashion, które bazują na kartach produktowych zupełnie pozbawionych opisów, jednak jest to praktyka negatywna. I mamy tutaj na myśli nie tylko względy stricte pozycjonerskie, ale także dobro klienta. Jak wszyscy wiemy, sklep internetowy różni się od tradycyjnego sklepu tym, że klient nie ma możliwości zobaczenia na żywo, dotknięcia czy też przymierzenia rzeczy, którą chciałby kupić. Dlatego też zadaniem sklepu internetowego jest jak najbardziej precyzyjne zaprezentowanie produktu, tak by klient nie miał wątpliwości, że dany produkt jest tym, którego potrzebuje. I tutaj z pomocą przychodzi między innymi opis produktowy. Należy w nim przedstawić wszystkie zalety oferowanego produktu, to czym wyróżnia się spośród innych dostępnych na rynku. Opis produktowy z branży fashion jest szczególnie trudny pod tym względem, gdyż za pomocą słów należy zobrazować użytkownikowi to, czego by doświadczył na żywo z danym ubraniem, tj. z jakiego materiału jest wykonany, w jaki sposób jest zapinany, jaki jest jego fason, czy materiał jest elastyczny, czy też nie, jakiego koloru jest dany produkt, w jaki sposób należy go prać i pielęgnować, itd. Plusem będzie także to jeżeli w opisie uwzględnimy, na jaką okazję lub do jakiego rodzaju stylizacji pasuje dane ubranie.

Tym, co koniecznie powinno znaleźć się w opisie z branży odzieżowej jest rozmiar. Starajmy się, by nie była to tylko informacja w postaci “rozmiar S” lub “rozmiar M”, gdyż jak wszyscy wiemy, rozmiarówki w zależności od firmy, która dane ubranie wyprodukowała, mogą się znacząco różnić. To co w przypadku jednej marki będzie rozmiarem S, w przypadku innej może być rozmiarem M. Dlatego też aby uniknąć takich rozbieżności, warto podawać wymiary produktu w centymetrach (tudzież metrach). Wymiary te, dla uporządkowania informacji na stronie, można zaprezentować w tabeli rozmiarów. Ciekawym rozwiązaniem, stosowanym przez coraz większą ilość e-sklepów, jest podawanie w opisie wzrostu i rozmiaru noszonego przez modela, który prezentuje dany produkt na zdjęciu. Dzięki temu klient ma pewien punkt odniesienia, jak dana rzecz będzie wyglądała na nim. Tutaj także należy dbać o unikalność opisów!

Przykładem, który warto tutaj zaprezentować jest www.giacomo.pl. Na karcie produktowej w sposób bardzo precyzyjny zostały podane wszystkie potrzebne informacje zarówno opis produktu jak i szczegółowa tabela z rozmiarami.

Cena produktu – tak samo jak w przypadku sklepu stacjonarnego, w sklepie internetowym przy produkcie musi pojawić się cena, a przy niej informacja, czy jest to już cena brutto, czy netto. Informacja o cenie powinna być zlokalizowana w widocznym dla klienta miejscu, jednak nie musi być to pierwszy element, który przyciągnie uwagę po przejściu na stronę. Jak wszyscy wiemy, kupno ubrań jest zakupem emocjonalnym, dlatego w tym przypadku uwagę potencjonalnego klienta lepiej w pierwszej kolejności skupić na przykład na zdjęciach danego produktu.

Zdjęcia – podstawa w branży fashion! Klient kupując przez Internet nie ma możliwości doświadczenia produktu w tradycyjny sposób, czyli obejrzenia go, dotknięcia. Dlatego też sklep internetowy powinien zadbać o dobre jakościowo zdjęcia produktowe. Zdjęcia powinny pokazywać ubranie z każdej strony, wszystkie jego detale, w miarę możliwości również i strukturę materiału, z którego jest wykonane. Jeżeli produkt dostępny jest w różnych wersjach kolorystycznych, należy na karcie produktowej zamieścić zdjęcia ich wszystkich. Całkowicie złą praktyką w tym przypadku jest zamieszczenie tylko jednego zdjęcia produktu i dodanie w opisie dostępnych opcji kolorystycznych. Bowiem dla klienta informacja ta jest zupełnie niepraktyczna.

Video – sklepy internetowe z branży fashion coraz częściej do zaprezentowania ubrania wykorzystują na kartach produktowych video. Dzięki niemu mogą w pełni zaprezentować dany produkt. Pokazać nie tylko jaki ma kolor, jak wygląda, ale także to, jak prezentuje się na osobie, jak się układa, czy jak “porusza się” materiał, z którego jest wykonany.

Lookbook – element, który stanowi pewnego rodzaju wskazówkę dla klienta. Przedstawienie danego produktu w konkretnej stylizacji może być dla użytkownika inspiracją, która sprawi, że jeszcze bardziej zapragnie daną rzecz posiadać.

Produkty do zestawu / Moduł “Może Ci się także spodobać” – czyli moduły działające na zasadzie polecenia. Jeżeli użytkownik ogląda w danym momencie na przykład sukienkę letnią, być może będzie także zainteresowany dokupieniem do zestawu pasujących butów, torebki czy biżuterii. Dlatego też warto wykorzystać tę sytuację i subtelnie (np. w dolnej części karty produktowej) zasugerować mu możliwość dokupienia tych komplementarnych produktów. W przypadku branży odzieżowej idealnie sprawdza się także moduł sugerujący użytkownikowi produkty, które również mogą mu się spodobać. Tutaj należy tylko pamiętać o jednej ważnej rzeczy – moduł ten powinien działać prawidłowo. Na przykład jeżeli w danym momencie użytkownik ogląda letnie sandały, rażącym błędem byłoby pokazywanie mu zimowych butów.

Opinie o produkcie – moduł ten może być bardzo przydatny dla klientów. Bardzo często zakupy dokonywane przez Internet, w branży odzieżowej także, opierają się na opiniach innych użytkowników. Przed dokonaniem zakupu klienci czytają, co na temat danego produktu sądzą inni. Jeżeli opinie są pozytywne, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że sami sfinalizują zakup. Wykorzystujemy w ten sposób tzw. społeczny dowód słuszności. 

Nawigacja okruszkowa – powinna znajdować się na każdej karcie produktowej. Dzięki temu klient zawsze wie, w którym miejscu w sklepie się znajduje i jaka jest jego struktura. Przeglądając dany produkt ma świadomość, że aktualnie znajduje się na przykład w dziale ze spódnicami lub swetrami.

Informacje ważne dla klienta – na karcie produktowej, zwłaszcza w branży odzieżowej, powinny być również podane wszelkie informacje ważne z punktu widzenia klienta, tj. ile sztuk danego produktu jest dostępnych, jaki jest czas dostawy (niekiedy to właśnie ten czynnik decyduje, czy klient finalnie decyduje się na zakup) oraz bardzo ważna informacja – na temat zwrotów. Sklep internetowy niestety nie daje możliwości przymierzenia oglądanej rzeczy “na bieżąco”. Dzieje się to dopiero w momencie dostarczenia zakupionego produktu do domu klienta. Dlatego też ważne jest, by na karcie produktu zaznaczyć, w ciągu ilu dni może ewentualnie dany produkt zwrócić i jakie są ogólne warunki zwrotu.

Przycisk dodający produkt do koszyka – button ten powinien zawierać Call to Action nie budzące wątpliwości, co się stanie, gdy użytkownik na niego kliknie. Graficznie zaprojektujmy go tak, by od razu “rzucał się w oczy”. Zapewne także i z własnego doświadczenia wiesz, jak irytujące może być szukanie tego przycisku na całej karcie produktowej 😉 Zazwyczaj sklepy internetowe lokują ten element po prawej stronie, tuż obok ceny.

Przy projektowaniu karty produktowej z branży odzieżowej (choć nie tylko tej) zawsze rodzi się pytanie – co zrobić, jeżeli sklep oferuje dane ubranie w kilku opcjach kolorystycznych. Czy warto w takim przypadku dla każdego koloru tworzyć osobną kartę produktową? Zdecydowanie nie! Może bowiem dojść do sytuacji, w której klient nie odnajdzie w sklepie wszystkich dostępnych kolorów. Lub nawet jeżeli znajdzie, nadal może mieć wątpliwość – czy to aby na pewno wszystkie opcje. W takiej sytuacji lepiej stworzyć jedną kartę produktową i udostępnić na niej możliwość przełączania pomiędzy dostępnymi opcjami kolorystycznymi.

Jak widać, na karcie produktowej z branży fashion z punktu widzenia użytkownika przydatnych jest dużo elementów. Jednak projektując taką kartę musimy pamiętać o jednym – musi być ona przede wszystkim czytelna i funkcjonalna. Zbyt duża ilość informacji i modułów, a co gorsza rozmieszczonych zupełnie “bez ładu i składu”, wprowadzi tylko niepotrzebny chaos i może odwieść potencjonalnego klienta od zakupu. Również niewielka ilość informacji może być czynnikiem powodującym u użytkownika brak zaufania do sklepu i finalnie brak zakupu. Idealnym rozwiązaniem jest znalezienie złotego środka i zamieszczenie na karcie produktowej tylko tych informacji i modułów, które są naprawdę niezbędne. Najlepiej zrobić to na podstawie analizy wcześniejszych zachowań użytkowników.

Jeżeli masz pytania odnośnie Twojego sklepu lub tego, jak mogłaby wyglądać karta produktu w Twoim e-biznesie – zapraszamy do kontaktu. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania!


Avatar
Anna Szulczewska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *