Medline – medycyna i ratownictwo w Internecie

W lipcu 2009 roku uruchomiliśmy sklep internetowy www.medline.pl, specjalizujący się w dystrybucji sprzętu medycznego, przeznaczonego przede wszystkim dla szeroko pojmowanej medycyny ratunkowej. Poniżej przedstawię krótką charakterystykę branży medycznej w Internecie oraz szczegóły wdrożenia sklepu medycznego na przykładzie www.medline.pl

We współczesnym Internecie zauważyć można coraz częstszą tendencją do przenoszenia usług stricte i około – medycznych do sieci. Pojawia się cały szereg portali i usług związanych z e-medycyną, czy inaczej nazywając – telemedycyną. Pomysł wprowadzenia telemedycyny w Polsce podoba się 42% Polaków, a dwie trzecie respondentów (65%) nigdy o jej istnieniu nie słyszało – takie dane przedstawione zostały w badaniu „Postawy Polaków wobec technologii teleinformatycznych w medycynie” przygotowanego przez TNS OBOP. Spotkać w sieci możemy apteki internetowe, sklepy ze sprzętem medycznym i rehabilitacyjnym, księgarnie medyczne, także obcojęzyczne, sklepy z suplementami diety, a także portale, na których pojawiają się porady zdrowotne, czy nawet konsultacje lekarskie. Zaskakujące jest, że aż 70 proc. Polaków jest skłonnych poddać się konsultacjom lekarskim „na odległość”.

Rozwój technologii sprawia, że w życiu codziennym powstaje wiele ułatwień – skomplikowane zdjęcia można przesyłać na odległość, a ich jakość jest tak dobra, że pozwala na zdalną konsultację medyczną. Można zapisywać się do lekarza przez Internet (projekt współfinansowany z dotacji unijnej dla łódzkiego szpitala), a nawet sprawdzać, gdzie w danym województwie są wolne łóżka w szpitalach (województw opolskie). Zalet komunikacji przez Internet jest wiele i niejednokrotnie taka forma pomaga ratować ludzkie życie. Jednocześnie anonimowość Internetu sprawia, że pojawia się także wiele zagrożeń. Nie ma żadnych trudności z zakupem przez Internet leków, które sprzedawane powinny być jedynie na receptę, a problemem jest, np. transport i dostawa farmaceutyków, które wymagają określonej temperatury, czy innych parametrów, a które trudno śledzić i kontrolować w tradycyjnych firmach kurierskich. W sieci coraz częściej pojawiają się informacje o sprzedaży organów ludzkich, a wiele osób sugeruje się bardziej reklamą przy wyborze leków, niż opinią lekarza.

Zastosowanie telemedycyny w ratownictwie morskim i górskim polega często na tym, że ratownicy docierający na miejsce wypadku, mogą za pośrednictwem mobilnych urządzeń kontaktować się i konsultować ze specjalistami na odległość, a jakość przesyłanych danych pozwala na bardzo precyzyjne określenie, jaką formę pomocy można i warto zastosować. Ponadto znaleźć można w Internecie cały szereg szkoleń e-learningowych z zakresu ratownictwa, udzielania pierwszej pomocy, szkolenia BHP, co z pewnością ułatwia dostęp do tych kompetencji osobom zamieszkującym mniejsze miejscowości i tereny, gdzie w tradycyjnej formie tego typu kursy się nie odbywają.

W przypadku firmy Medline uruchomienie sklepu internetowego było spowodowane po prostu potrzebą i popytem ze strony rynku. Sklep www.medline.pl oferuje wysokiej jakości sprzęt ratowniczy, jest także wyłącznym dystrybutorem najwyższej jakości sprzętu wielu renomowanych firm. Dostęp do tego typu urządzeń jest jedynie w sklepach, hurtowniach w największych miastach Polski. „Naszymi klientami są często firmy z mniejszych miejscowości, które w najbliższej okolicy nie mają możliwości zaopatrzenia się w profesjonalne urządzenia i sprzęt.” – mówi Maciej Łopuch z firmy Medline. Przy tworzeniu i wdrażaniu sklepu pojawiło się kilka istotnych kwestii, charakterystycznych dla tej branży: „Działanie niektórych towarów chcieliśmy pokazać bardzo dokładnie i szczegółowo, dlatego zdecydowaliśmy się na prezentacje towarów w postaci filmów wideo. Dodatkowo, często sprzęt jest bardzo kosztowny i kupujący mają pytania, zanim zdecydują się na zakup – dlatego ważny był dla nas formularz na stronie, który pozwoli przesłać zapytanie od klienta na temat działania czy dostępności sprzętu. Staraliśmy się – i była to jedna z najistotniejszych kwestii, aby klienci mogli się z nami skontaktować w jak najprostszy i dogodny dla siebie sposób, dlatego zamówienia ze sklepu internetowego napływają do nas poprzez Internet, ale klienci korzystają też z zamówień telefonicznych i faxem.” – wyjaśnia dalej Maciej Łopuch. „W przyszłości chcemy rozszerzyć działalność w Internecie także m.in. o edukację medyczną, opiekę klienta, strony tematyczne poświęcone wyspecjalizowanym dziedzinom ratownictwa, informujące o najnowszych produktach i sposobach wykorzystywanych w ratownictwie. Współpraca z firmą best.net w czasie tej realizacji polegała przede wszystkim na szukaniu najbardziej optymalnych rozwiązań do specyfiki naszych potrzeb i udało się to osiągnąć.”- podsumowuje Maciej Łopuch.

Avatar
best.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *