Potencjał Wschodu

Tym, co niewątpliwie jest na plus w przypadku e-commerce to brak jakichkolwiek granic. Poprzez Sieć możemy dotrzeć do każdego, niezależnie od tego, czy znajduje się on w pobliżu naszej firmy, czy też w zupełnie innym kraju. Pomimo, iż ten fakt wydaje się być oczywistym – wielu właścicieli sklepów internetowych zdaje się nie do końca rozumieć potencjału, jaki niesie ze sobą działanie na rynkach zagranicznych. Zwłaszcza na tych wschodnich – czeskim, ukraińskim, słowackim, litewskim czy nawet rumuńskim.

 

Jak wygląda wschodni rynek e-commerce ?

Liczne obserwacje i badania w tym zakresie wykazują, że e-handel u naszych wschodnich sąsiadów rozwija się w zawrotnym tempie. Przykładowo na Ukrainie – szacuje się, że wartość tego rynku e-commerce może w najbliższym czasie sięgnąć nawet miliarda dolarów. Zatem jak widać – „gra jest warta świeczki”. Ostatnimi czasy możliwości ukraińskiego rynku e-commerce dostrzegł InPost poszerzając sieć tego kraju o kolejne 16 nowych terminali. Z usług właściciela największej sieci Paczkomatów mogą skorzystać także obywatele innych wschodnich krajów tj. Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Czechy, Słowacja. InPost już dawno dostrzegł potencjał, który drzemie we wschodnich rynkach e-commerce, a wszyscy ci, którzy działają w e-handlu powinni podążyć ich śladem.

Nasi wschodni sąsiedzi pokochali zakupy internetowe!

Źródło: spiderweb.pl

Do podobnych wniosków w tym zakresie można dojść również analizując dane dotyczące robienia zakupów w e-sklepach. Choć wielu z nas mogłoby się wydawać, że to właśnie Polacy robią dużo zakupów w Sieci, zdecydowanie w tym zakresie wyprzedzają nas nasi wschodni sąsiedzi. Na czele zestawienia znajdują się Słowacy oraz wspomniani już wcześniej Ukraińcy. Aż 92% internautów z tych krajów robi swe zakupy w Sieci. Tuż po nich plasują się Czesi, wśród których 89% użytkowników Internetu deklaruje robienie zakupów poprzez Internet. Dla porównania – zaledwie 68% Polaków korzysta z usług e-sklepów.

Źródło: spiderweb.pl

Dlaczego zakupy poprzez Internet cieszą się tak dużą popularnością za wschodnią granicą? Powodów jest wiele. Jednak na pierwszym miejscu niewątpliwie jest to różnica w cenie pomiędzy e-sklepem a sklepem stacjonarnym. W tych drugich ceny okazują się być nierzadko niższe. Na tę zaletę e-sklepów zwróciło uwagę 70% badanych Czechów oraz Ukraińców. Tym co rzutuje na rosnące wciąż znaczenie e-commerce na wschodzie jest także oszczędność czasu oraz możliwość zakupu towaru, który nie jest dostępny offline. Co może okazać się zaskoczeniem – dla internautów promocje i rabaty, jakie mogą uzyskać robiąc zakupy poprzez Internet, nie są kluczowym czynnikiem. Należy również podkreślić fakt, iż na Wschodzie konkurencja na rynku e-commerce jest wciąż mała, dlatego też w rynku tym drzemie tak wielki potencjał dla polskich przedsiębiorców.

Ekspansja na Wschód

Wszystkie powyższe dane niewątpliwie wskazują na wciąż rozwijający się rynek wschodni. Coraz więcej osób zaczyna dostrzegać korzyści płynące z robienia zakupów poprzez Sieć. Dlatego też właściciele e-sklepów powinni się zastanowić nad rozszerzeniem swej działalności także i na tamte rynki.

Znaczny krok w tym zakresie wykonała już firma MM Brown Polska Sp. z o.o. Właściciele sklepu internetowego Chocolissimo, oprócz działania na polskim oraz niemieckim rynku zdecydowali się rozszerzyć swą działalność – zresztą ze znacznym powodzeniem – także na wschodnie rynki. Obecnie sklep internetowy Chocolissimo funkcjonuje również w czterech, nowych wersjach językowych:

słowacka wersja sklepu Chocolissimo

www.chocolissimo.sk

Klienci z Litwy, Czech, Słowacji oraz Rumunii mają możliwość zamówienia unikatowych, ręcznie robionych czekoladek, które zdążyły już zdobyć serca Polaków oraz Niemców. Tym co z pewnością zasługuje na uwagę jest także to, iż w każdej z tych wersji językowych sklepów funkcjonują konfiguratory, dzięki którym klienci mają możliwość spersonalizowania wybranego przez siebie produktu. Zamawiane czekoladki mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb i oczekiwań (tzw. customizacja).

Przykład tego, w jaki sposób działają takie konfiguratory można zobaczyć na poniższym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=0XRvOv7Ezfo

We wschodnim rynku e-commerce z pewnością drzemie ogromny potencjał. Dlatego też właściciele sklepów działający wyłącznie na rynku polskim powinni się poważnie zastanowić nad rozszerzeniem swej działalności także na Wschód. Z pewnością będzie to przewaga, która pomoże wyróżnić się na tle konkurencji, dodatkowo zwiększając obroty firmy.

 

Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how