14 najważniejszych korzyści z wdrożenia systemu e-commerce w B2B

Detaliczne sklepy internetowe to od kilkunastu lat już standard. Przyzwyczailiśmy się do buszowania po internecie, a dla wielu to po prostu świetny sposób na zaoszczędzenie czasu i ograniczenie czasu spędzanego w galeriach handlowych. Dodatkowo porównywarki cenowe pozwalają na wyłowienie tej naprawdę dobrej oferty, co jest znacznie trudniejsze w przypadku tradycyjnych zakupów.

Korzyści jakie płyną z przeniesienia handlu do internetu zauważyły także firmy, które działają w sferze B2B i aktualnie e-commerce rozwija się tu bardzo prężnie.

Wdrożenie e-commerce w przedsiębiorstwie, które sprzedaje swoje produkty innym podmiotom może przynieść wiele korzyści zarówno firmie, jak i jej Klientom. Ilość pozytywnych zmian jest ogromna, a najważniejszą jest perspektywa większej sprzedaży, większych zysków i rozwoju biznesu.

 

Co Twoja firma zyska dzięki wdrożeniu e-commerce B2B?

    1. Automatyzacja procesów – znaczną część zadań wykonywanych przez dział zakupów lub dział obsługi klienta można zautomatyzować w e-commerce tj. przyjmowanie zamówień (wcześniej odbywało się to telefonicznie), zmiany statusów zamówień, księgowanie wpłat (wcześniej wykonywane ręcznie), informacje nt. aktualnych stanów magazynowych.
    2. Większa kontrola procesów zachodzących w firmie – system zapisuje zachodzące w firmie procesy, dzięki czemu jest łatwy dostęp do historii działań, faktur, rozliczeń, zamówień czy reklamacji. Dodatkowo e-commerce pozwala na maksymalną redukcję tzw. błędów ludzkich np. przy przyjmowaniu zamówień. Firma dostarcza Klientom narzędzie, które pozwala na skuteczną i automatyczną komunikację z Firmą.
    3. Sprawniejszy kontakt z Klientem – Klient na bieżąco jest informowany o statusie swojego zamówienia.
    4. Większa wiedza o Klientach – dzięki integracji z firmowym ERPem lub innym systemem magazynowo-księgowym oraz automatyzacji komunikacji z Klientem w systemie zapisywane są informacje nt. historii jego zamówień, a tym samym jego upodobań, potrzeb czy zachowań. Pozwala to dokonywać segmentacji Klientów oraz indywidualizować kierowane do niego oferty czy przekazy marketingowe.
    5. Brak ograniczeń geograficznych – firma może nawiązywać kontakty z Klientami z całego świata.
    6. Szybka aktualizacja oferty – system e-commerce pozwala na szybkie, masowe aktualizacje oferty całej firmy, ale także tej wyselekcjonowanej i indywidualnej dla określonych Klientów.
    7. Oszczędność czasu – automatyzacja procesów skraca czas potrzebny na komunikację z jednym Klientem, co w skali całego przedsiębiorstwa pozwala na obsłużenie większej ilości Klientów i przekazanie im aktualnych informacji w krótkim czasie.
    8. Oszczędności finansowe – e-commerce w B2B pozwala zredukować koszty związane z utrzymywaniem biur czy magazynów, a także związane z ofertowaniem (prezentowanie w czasie rzeczywistym cen oraz dostępności towarów), doradztwem (Klient korzysta z informacji nt. produktów umieszczonych na platformie e-commerce lub na stronach producentów, magia powtarzalności w IT:), komunikacją z Klientem, marketingiem oraz analizą rynku (dzięki bezpośredniemu kontaktowi z Klientami).
    9. Wzrost sprzedaży – jest to cel i jednocześnie ostateczny efekt wprowadzenia e-commerce, uzyskany dzięki możliwościom e-commerce`a które wymienione zostały wyżej.

 

Jakie pozytywne skutki ma wprowadzenie e-commerce B2B dla Klientów firmy?

    1. Komfort dostępu do platformy sprzedażowej – system dostępny jest dla klientów 24 h/dobę, 7 dni w tygodni.
    2. Szybkość składania zamówień – dzięki odpowiednio zaprojektowanemu interfejsowi platformy Klient jest w stanie samodzielnie złożyć zamówienia szybko i sprawnie, bez konieczności kontaktu z Biurem Obsługi Klienta. Platformy e-commerce w B2B są zazwyczaj jeszcze bardziej czytelne i przejrzyste niż w B2C, dlatego korzystanie z nich jest niezwykle proste i intuicyjne. Dodatkowym udogodnieniem, które doceniają Klienci jest udostępnienie systemu także w wersji mobilnej. Zwiększa to dostęp do systemu oraz tym samym komfort korzystania z niego, zarówno w dowolnym czasie, jak i formie, w zależności od preferencji Użytkowników.
    3. Stały wgląd w historię zamówień – dzięki platformie e-commerce wszystkie działania związane ze składaniem zamówień, zmianami jakie w nich zachodzą, fakturami, rozliczeniami i całą komunikacją na linii Klient – Firma sa zapisywane.
    4. Brak ograniczeń geograficznych – tak jak Firma może dotrzeć do wielu klientów na całym świecie, tak Klienci mogą znajdować Firmy, z którymi chcą współpracować. Dzięki e-commerce w B2B nie ma znaczenia czy firma ma swoją siedzibę w Polsce czy w Hiszpanii, albo nawet na innym kontynencie.
    5. Oszczędność czasu – dzięki ciągłemu dostępowi do platformy, zautomatyzowaniu procesu składania zamówienia oraz komunikacji z firmą, a także łatwości pozyskiwania informacji nt. produktów Klient realizuje swoje potrzeby znacznie szybciej, czyli oszczędza czas.
Prawdopodobnie ta lista nie jest jeszcze kompletna, a wdrożenie e-commerce B2B w Twojej firmie pokaże, że korzyści może być znacznie więcej.
Tutaj możesz przeczytać o naszym wdrożeniu platformy B2B dla firmy Peka.

 

Masz więcej pytań? Skontaktuj się z nami.

 

Niech moc e-commerce będzie z Wami;)

Best.net Team

 

Lidia Palusińska

Marketing Coordinator - Pracuję słowem w IT, tzn. projektuję treści m.in. na stronę www, do mailingów, na bloga firmowego. Przekładam techniczny branżowy slang na język przyjazny dla wszystkich. W wolnym czasie czytam, słucham podcastów albo próbuję zrobić perfekcyjnego psa z głową w dół.