Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają? Poznaj 9 podstawowych zasad

Opisy produktów to wirtualny sprzedawca w sklepie internetowym, który ułatwi użytkownikowi podjęcie decyzji i wybór konkretnego produktu dopasowanego do jego potrzeb i oczekiwań. Dlatego powinieneś zadbać o treść na stronach produktowych, by faktycznie była ona przydatna dla potencjalnego klienta. Jak tworzyć opisy produktów i jakie triki zastosować, by sprzedaż rosła?

1. Poznaj swoją grupę docelową

Im lepiej zrozumiesz grupę docelową, do której chcesz kierować ofertę swojego e-commerce, tym większe szanse na efektywną sprzedaż. Zanim zaczniesz tworzyć treści do sklepu internetowego, poznaj swoją grupę docelową. 

Czym jest grupa docelowa? 

To grupa odbiorców, która jest zainteresowana Twoimi produktami i będzie najbardziej podatna na komunikat marketingowo-reklamowy. Jeśli prowadzisz sklep z artykułami dla dzieci, Twoją grupą docelową będą:

  • rodzice dzieci w wieku od 0 do około 10-12 lat,
  • przyszli rodzice,
  • krewni dzieci w wieku od 0 do 10-12 lat (dziadkowie, ciocie itp.).

Dominującą grupę wśród klientów sklepów internetowych z artykułami dla dzieci stanowią kobiety, jednak w przypadku niektórych produktów, na przykład fotelików samochodowych, grupą docelową mogą być oboje rodzice albo nawet głównie ojcowie. 

Dodatkowo – jeśli oferujesz głównie artykuły ze sprawdzonych materiałów, możesz zawęzić swoją grupę docelową do osób:

  • zainteresowanych ekologią (jeśli opisujesz np. drewniane zabawki),
  • o średnich lub wysokich dochodach, którzy są w stanie wydać więcej na artykuły dla dzieci, ze względu na wysoką jakość,
  • świadomych, zainteresowanych zdrowym stylem życia, którzy będą chcieli zadbać o zdrowie swoich dzieci.

Jak określić grupę docelową? Możesz to zrobić w kilku krokach:

  1. Postaw się w roli klienta – przemyśl, jakie ma potrzeby i oczekiwania.
  2. Podziel klientów na kategorie i sprawdź, jakie mają cechy wspólne.
  3. Przeprowadź rozmowy ze swoimi potencjalnymi klientami – możesz np. przeprowadzić ankiety wśród użytkowników.
  4. Przeanalizuj sklepy internetowe konkurencji – w jaki sposób tworzą opisy produktów, jakie cechy produktów podkreślają, jak prowadzą komunikację marki na stronie i w mediach społecznościowych.

2. Stwórz personę / klienta idealnego

Określenie grupy odbiorców to nie wszystko. By ułatwić tworzenie treści i dopasować je do potrzeb użytkownika, stwórz personę, czyli Twojego klienta idealnego. Zawiera ona zbiór informacji o użytkowniku, który robi zakupy w Twoim sklepie. Dane mogą pochodzić od samych użytkowników, od członków zespołu sprzedaży lub obsługi klienta, a także z narzędzi analitycznych. Informacje o kliencie obejmują:

  • płeć i wiek,
  • potrzeby i oczekiwania oraz obawy związane z zakupem produktów z Twojego asortymentu,
  • cele klienta.

Jak stworzyć personę? Opisz ją dokładnie, określając:

  • jakiej jest płci i ile ma lat – pamiętaj, by zawęzić wiek, jeśli to możliwe, np. kobieta, 20-30 lat;
  • kim jest klient  – konsumentem czy przedsiębiorcą,
  • jaka jest jej sytuacja osobista i majątkowa – czy persona to samotny singiel, czy też może rodzic, który ma wysokie dochody?
  • dodatkowe oczekiwania w stosunku do produktu i obsługi sklepu, np. niska cena, polskie pochodzenie produktu, darmowa wysyłka z dostawą w ciągu 24 godzin;

Określając personę, warto zadać sobie pytanie, czy cena jest dla niej priorytetem. Być może klient idealny będzie w stanie zapłacić więcej za produkt, ponieważ bardziej ceni jego pochodzenie i zdaje sobie sprawę, skąd wynikają niskie ceny produktów z Chin (np. odzieży).

Dane demograficzne o użytkownikach znajdziesz  narzędziu Google Analytics w raporcie “Odbiorcy”

3. Dopasuj komunikację do odbiorców

Ustalenie persony/klienta idealnego pozwoli Ci także dopasować język i styl komunikacji do odbiorców oraz ich oczekiwań. Tworząc opisy produktów, staraj się pisać zrozumiale, unikaj branżowego żargonu, zwłaszcza jeśli piszesz do konsumenta, który nie zna się na zaawansowanych szczegółach. 

Bądź jednak konkretny – opisy produktów muszą zastąpić użytkownikowi możliwość fizycznego zapoznania się z produktem.  Zamieść w treści wszystkie istotne informacje – zwłaszcza te, które opisują cechy produktu niewidoczne na zdjęciu, na przykład materiał, z którego są wykonane (len, bawełna itp.). 

Na podstawie informacji o grupie odbiorców oraz personie dopasuj także styl komunikacji w opisach produktów – inny język zastosujesz, jeśli kierujesz opis do nastolatka szukającego gry na konsolę, a inny, jeśli treści kierowane są do pracowników z branży budowlanej. Zastanów się, czy Twój idealny klient lubi żarty, czy może niekoniecznie. Jakich słów używa, a jakich unika Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci stworzyć lepsze treści w e-commerce.

Zwracaj się do klienta bezpośrednio, stosując komunikację “na Ty” – w ten sposób skracasz dystans. Jeśli jednak prowadzisz księgarnię prawniczą, zastanów się, czy Twoi odbiorcy na pewno zaakceptują taki styl komunikacji. Być może w takim przypadku warto zwracać się do użytkowników w formie “Państwo”

4. Zadbaj o unikalność

To bardzo ważny punkt – każdy produkt w Twoim sklepie powinien zostać uzupełniony o oryginalną treść. Co to znaczy? Nie kopiuj opisów ze stron producentów, a tym bardziej ze stron konkurencji – to grozi obniżeniem pozycji w organicznych w wynikach wyszukiwania, a co więcej, stanowi złamanie praw autorskich. Duplikacja opisów produktów ze stron producentów lub konkurencji wprowadza Google w błąd – algorytm nie wie, którą ze stron wyświetlić. Doprowadzi to prawdopodobnie do tego, że Twoja witryna znajdzie się na dalekich pozycjach, wyprzedzona przez konkurencję, która zainwestowała w unikalne treści produktowe. Nie marnuj swojego potencjału i przygotuj oryginalny content na strony produktowe, a docenią to zarówno użytkownicy, jak i roboty Google. Unikalny opis, który zawiera więcej informacji od opisu u konkurencji, może przeważyć o wyborze Twojej oferty.

5. Skoncentruj się na korzyściach

Tworząc opisy produktów, skupiaj się nie tylko na ich cechach, ale także na korzyściach, które produkt może przynieść użytkownikowi. Sprzedajesz samojezdne roboty sprzątające? Przypomnij użytkownikowi, ile czasu dzięki nim zaoszczędzi. A może w Twoim asortymencie znajdują się roboty kuchenne? Zapewnij użytkownika, że dzięki nim raz na zawsze zapomni o stercie brudnych naczyń w zlewie po gotowaniu obiadu. 

Język korzyści wymaga kreatywności, ale skutecznie przekonuje odbiorców do zakupu, ponieważ odwołuje się do emocji, potrzeb i problemów, z którymi zmagają się użytkownicy.

Przykład opisu produktu, w którym zastosowano język korzyści, źródło: Amazon.pl

6. Stosuj frazy kluczowe

Opis produktu bez fraz kluczowych? Nie rób tego swojej stronie! W treściach na karcie produktu musisz umieścić słowa kluczowe – dzięki nim algorytm będzie mógł połączyć treść zapytania użytkownika z treścią dostępną w Twojej witrynie. Słowa kluczowe dla stron produktowych powinny być jak najbardziej szczegółowe, dlatego wykorzystaj frazy z długiego ogona. Są to frazy kluczowe zbudowane z wielu słów, które wspierają konwersję i dokładnie oddają potrzeby użytkownika zorientowanego na zakup konkretnego produktu. Do znalezienia słów kluczowych możesz wykorzystać darmowe narzędzie Google Keyword Planner czy Ubersuggest lub płatne narzędzia SEO, takie jak Senuto, Surfer czy Semstorm. 

Jak stosować frazy kluczowe w opisach produktu? Wyłącznie w sposób naturalny. Oznacza to, że frazy w treści znajdują się zarówno w  formie odmienionej, jak i nieodmienionej, nie dominują i nie rzucają się w oczy użytkownika, tylko stanowią integralną część opisu. 

Narzędzie Senuto pozwoli znaleźć słowa kluczowe dla stron produktowych

7. Zadbaj o czytelność treści

Opis produktu powinien nie tylko zawierać informacje przydatne dla użytkownika, ale także dobrze wyglądać i być czytelny: 

  • wykorzystaj w opisach nagłówki (śródtytuły) i akapity, by tekst był jasny i przejrzysty,
  • stosuj boldy i wypunktowania, by wyróżnić określone fragmenty treści i przyciągnąć wzrok,
  • uzupełnij opisy produktów o atrakcyjne zdjęcia, które pozwolą zapoznać się z produktem mimo braku fizycznego kontaktu z nim (w końcu nie od dziś wiadomo, że klienci “kupują oczami”).
Przykład czytelnego, przejrzystego i atrakcyjnego wizualnie opisu produktu w sklepie internetowym, źródło: eobuwie.com

8. Wykorzystaj storytelling i opowiedz historię produktu

Opisy produktów w Twoim sklepie internetowym są obszerne i mają co najmniej 2500 znaków ze spacjami? W takim przypadku możesz wykorzystać strategię storytellingu i dzięki niej zachęcić użytkowników do zakupu. Przytocz historię użytkownika produktu, pokaż, jak produkt pomaga w codziennym życiu i oszczędza czas. Spraw, by czytelnik utożsamiał się z bohaterem Twojej historii, wykorzystaj emocje. Jak zastosować storytelling w praktyce? Jeśli opisujesz odmrażacz do szyb samochodowych, przywołaj historię pracownika, który zaspał, spieszy się do pracy i traci kolejne cenne minuty, ponieważ musi skrobać szyby w swoim aucie. Rozwiązaniem może być odmrażacz do szyb, który działa błyskawicznie – wystarczy spryskać szyby, odczekać minutę lub dwie, uruchomić wycieraczki i gotowe – można ruszać w drogę!

9. Bądź konkretny i merytoryczny

Tworzysz opisy produktów? Unikaj zwrotów, które nie niosą ze sobą żadnej wartości i nic nie mówią użytkownikowi. Piszesz, że plecak jest “wysokiej jakości”? Wyjaśnij dlaczego – dodaj informację, że jest uszyty z wytrzymałych materiałów, odpornych na rozdarcie, wilgoć, wysokie temperatury. Unikaj ogólników i tzw. “lania wody”. Pamiętaj, że opis produktu wpływa nie tylko na pozycjonowanie, ale także na decyzje zakupowe użytkowników. Jeśli użytkownik nie znajdzie w opisie informacji, których szuka, wybierze inny produkt lub uda się do konkurencji. 

Przykład specyfikacji produktu w sklepie internetowym, źródło: Sempler.pl

Podsumowanie

Opisy produktów nie tylko wypełniają witrynę e-commerce i zawierają frazy kluczowe, ale także stanowią źródło wiedzy dla użytkowników. Dlatego powinieneś zadbać o ich styl, język, warstwę merytoryczną oraz unikalność. Pamiętaj także, by opisy produktów były czytelne i zachęcały do zakupu.


Autorka artykułu:

Katarzyna Nowak – W przeszłości dziennikarka sportowa, obecnie specjalistka ds. marketingu internetowego w agencji widoczni.com, autorka bloga widoczni oraz artykułów eksperckich w takich magazynach, jak E-commerce & Digital Marketing czy Nowa Sprzedaż.

 

Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how