PWA – co to jest i jak rozwiązuje problemy w e-commerce?

Szacunkowy czas na przeczytanie artykułu: 13 minut

Jako pierwsza pracę nad PWA w 2015 roku rozpoczęła firma Google. Potencjał tego typu aplikacji dostrzegł także Microsoft, który jako kolejny zaczął nad nimi pracować.

Czym jest PWA?

PWA (Progressive Web Apps) – czyli progresywne aplikacje webowe. Są trendem, który aktualnie bardzo mocno rozwija się w technologii mobilnej. Aplikacje te ładują się jak zwykłe strony internetowe, ale swym funkcjonowaniem bardzo przypominają natywne aplikacje – wyświetlają powiadomienia (nawet, gdy aplikacja nie jest otwarta), działają w trybie offline oraz w tle, a także mogą wykorzystywać funkcje urządzenia (np. aparat, geolokalizację, nawigację gestami). Pomimo, że są stronami mobilnymi to wyglądają i działają jak standardowe aplikacje, które pobieramy na swoje telefony. W przypadku PWA również musimy ją pobrać, jednak proces ten jest o wiele prostszy i szybszy. PWA można zapisać na ekranie telefonu, by mieć ją zawsze pod ręką i móc w razie potrzeby szybko uruchomić. Po włączeniu aplikacje te wyświetlane są na pełnym ekranie, tak jak klasyczne aplikacje mobilne, bez interfejsu przeglądarki internetowej. PWA napisane są w języku webowym (JavaScript + frameworki).

Aby PWA działała prawidłowo, musi spełniać kilka wytycznych:

  • komunikacja z serwerem jest szyfrowana (HTTPS),   
  • każda strona aplikacji powinna mieć swój własny adres URL,
  • wygląd i układ strony musi automatycznie dopasowywać się do wielkości wyświetlacza oraz rozdzielczości danego urządzenia, 
  • musi się uruchamiać nawet wtedy, kiedy nie ma połączenia z Internetem. Może to być ekran informujący o konieczności nawiązania połączenia.

Jak wygląda używanie aplikacji przez Usera? Po wejściu na stronę z zaimplementowaną technologią PWA wyświetla mu się propozycja instalacji aplikacji. Jeżeli Użytkownik ją zaakceptuje, to na pulpicie jego telefonu pojawia się ikona strony/sklepu. Klikając w nią, User uruchamia stronę/sklep. Jeżeli chodzi o usuwanie ikony, wygląda to tak samo jak odinstalowanie aplikacji mobilnej, czyli wystarczy przesunąć ikonę do kosza.

PWA poza tym, że są bardzo praktyczne z punktu widzenia Użytkowników, okazują się być także bardzo pomocne w rozwiązywaniu ważnych problemów branży e-commerce.

Jak zwiększyć lojalność Klientów?

PWA w dużym stopniu pomaga w lojalizowaniu Klientów. Jeżeli zaproponujemy danemu Użytkownikowi tę aplikację i zapisze on sobie ją na ekranie telefonu, wtedy też cały czas jest ona dla niego dostępna. Widząc ją wielokrotnie w ciągu dnia na telefonie, utrwala sobie markę w pamięci i po pewnym czasie będzie ona kojarzona z odpowiednią kategorią produktów. Wtedy też istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że jeżeli będzie potrzebował produktu z branży, w której działamy – dokona on zakupu właśnie u nas, klikając w aplikację, bo ją już zna i kojarzy tego dostawcę. Zupełnie inaczej bywa w przypadku tradycyjnej strony internetowej, która nie jest tak stałym i pewnym elementem jak PWA zapisana na ekranie telefonu Użytkownika. Bowiem jeżeli User szuka czegoś na komputerze stacjonarnym, zazwyczaj odbywa się to poprzez wpisanie odpowiedniej frazy w wyszukiwarkę. Wtedy też wyświetlane są mu różne propozycje stron, również tych od konkurencji. 

Użytkownicy, którzy nie dokonują regularnych i częstych zakupów w danym e-sklepie, niekiedy o nim zapominają, nie pamiętają jaki był jego adres. Gdy pojawia się ponowna potrzeba kupienia produktu z tegoż sklepu internetowego, przeszukują maile lub historię przeglądarki, próbując go sobie przypomnieć. Gdy nie udaje się tego zrobić, porzucają myśl o zakupie w tym sklepie i przechodzą do konkurencji. PWA pozwala uniknąć takiej sytuacji, gdyż jest cały czas pod ręką Użytkownika i szansa o zapomnieniu tego e-sklepu jest bliska zeru 🙂 

Jest to szczególnie ważne dla sektora B2B. Przykładowo, Pan Jan montujący okna dla swoich Klientów, systematycznie zamawia materiały montażowe. Dlatego też fakt, że posiada on cały czas pod ręką aplikację sklepu, który jest dostawcą tego typu produktów, jest dla niego znacznym ułatwieniem. Nie musi każdorazowo wpisywać adresu sklepu w pasek przeglądarki, wystarczy że kliknie w ikonę aplikacji i może od razu dodawać produkty do koszyka. 

PWA jest także przydatna w sektorze B2C, szczególnie dla specyficznej grupy Klientów – np. rodziców. Po narodzinach dziecka mają oni potrzebę systematycznego nabywania określonej kategorii produktów, np. pieluch, ubrań, środków do pielęgnacji, etc. Wbrew ogólnie panującemu przekonaniu, matki czy ojcowie nie mają zbyt wiele czasu na przeglądanie wielu stron internetowych i szukanie produktów, których potrzebują. Raczej wybierają jednego sprawdzonego dostawcę i cyklicznie dokonują zakupów właśnie u niego. Dlatego też aplikacja tego dostawcy, zapisana na ekranie telefonu, będzie dla nich rozwiązaniem idealnym. 

W ten sposób Klienci są lojalizowani, przywiązują się do danej marki – ważne jest tylko to, by na początku zaznajomić ich z naszą ofertą. Bowiem bardzo małe grono osób zainstaluje na swoim telefonie aplikację nieznanej marki i nie dokona zakupu w e-sklepie, do którego nie ma zaufania. Pierwszy zakup najczęściej dokonywany jest na komputerze stacjonarnym, a dopiero potem sklep internetowy, po zdobyciu zaufania Klienta, może mu zasugerować zapisanie PWA na telefonie. 

Atutem PWA jest także jej szybkość. Przy jej użyciu znacznie skraca się czas, jaki Użytkownik musi poświęcić na wykonanie takich czynności jak znalezienie produktu, którego potrzebuje, dodanie go do koszyka i ostatecznie sfinalizowanie transakcji. Niezaprzeczalnym jest fakt, że jeżeli Klientowi uda się szybko i sprawnie złożyć zamówienie, gdy kolejnym razem będzie czegoś potrzebował, wróci właśnie do nas. Warto dążyć do zwiększania lojalności Klientów, bowiem im bardziej lojalny Klient, tym e-sklep osiąga większą rentowność i mniej wydaje na działania marketingowe.

Szybsze wczytywanie stron, czyli jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Szybkość wczytywania się strony jest bardzo ważna. Bowiem wpływa ona na jej odbiór przez Użytkownika. Jeżeli strona wczytuje się szybciej, wtedy też User odbiera ją znacznie lepiej, a sama strona lepiej konwertuje. Odnotowywany jest także mniejszy współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), gdyż mniejsza liczba Użytkowników ją porzuca. Długie wczytywanie się może zniechęcić i spowodować zamknięcie karty. Jak pokazują badania Google – jeżeli strona ładuje się dłużej niż 10 sekund to prawdopodobieństwo tego, że Użytkownik zamknie kartę jest większe o 123%.

PWA w tym zakresie jest bardzo pomocne. Przyspiesza bowiem wczytywanie się strony, jednak ważne jest to, by najpierw zachęcić Użytkownika do zapisania jej u siebie na telefonie. Nowym Użytkownikom, którzy jej jeszcze nie mają, strona nie będzie się wczytywała szybciej. Dodatkowo, próbując zachęcić ich do zainstalowania tego rozwiązania u siebie, poprzez wyświetlanie im komunikatów na stronie, możemy spowodować u nich poczucie irytacji. W konsekwencji może się to przyczynić do zwiększenia bounce rate. Na tę chwilę niestety nie ma możliwości wyświetlania tego typu komunikatów przykładowo na dopiero 3 lub 4 przeglądanej przez Usera stronie. Wynika to z faktu, że natywnie PWA jest wywoływane przez przeglądarkę i to ona decyduje, w którym momencie pojawi się  dany komunikat (czyli dosyć szybko). Jednak rozwój tego idzie w tym kierunku, by zdjąć tę funkcję z przeglądarki i umożliwić zarządzanie nią Użytkownikowi. Best.net dysponuje już rozwiązaniem, które zmierza w tę stronę i umożliwia samodzielne wywołanie komunikatu dotyczącego PWA oraz zdecydowanie, kiedy zostanie on wywołany. Dzięki temu możemy go wyświetlić nie na pierwszej stronie, tak jak chce przeglądarka, ale na przykład na trzeciej lub czwartej odsłonie, jak już Użytkownik zacznie przeglądać ofertę.

Kolejnym sposobem zachęcania Użytkowników do zapisania PWA na swoich telefonach może być mailing. Przykładowo, gdy ktoś dokona u nas zakupu, możemy w mailu w którym dziękujemy za złożenie zamówienia lub w mailu tuż po jego odbiorze przez Klienta, zaproponować PWA przedstawiając ogólne korzyści z użytkowania tego rozwiązania (szybsze i wygodniejsze składanie zamówień, etc.). Proponowanie Użytkownikowi PWA tuż po złożeniu przez niego zamówienia jest o tyle dobrze, że zna już on naszą markę, wie kto mu proponuje te rozwiązanie i nie będzie miał obaw, że może to być próba oszustwa.

Jak zniwelować skutki braku połączenia z Internetem w e-commerce?

W momencie kiedy Użytkownik nie ma połączenia z Internetem lub ma bardzo wolne łącze, bardzo często próbując załadować stronę, wyskakuje mu komunikat z błędem. Niekiedy powoduje to irytację u Użytkownika. Rozwiązaniem tego problemu okazuje się być PWA, gdyż posiada ona wiele zapisanych wewnątrz danych, który wczytują się domyślnie. Dopiero później, po połączeniu z Siecią, doczytywane są pozostałe informacje. W takim przypadku, nawet przy bardzo wolnym Internecie, czas reakcji jest znacznie szybszy. Zupełnie inaczej wygląda również sytuacja w przypadku, gdy Użytkownik nie ma dostępu do Sieci. W takiej sytuacji standardowe strony www wyświetlają komunikat o niemożności znalezienia strony, tudzież inny błąd. Natomiast PWA wyświetli stronę z treścią z serwisu, która jest wczytywana off-line. To my możemy zadecydować, co wyświetli się Klientowi. Możemy na przykład wyświetlić mu nasze dane kontaktowe. Przykładowy komunikat w takiej sytuacji może brzmieć następująco: “Drogi Użytkowniku, w tym momencie nie masz połączenia z Internetem i nie możesz wczytać naszej strony. Jeżeli chcesz złożyć zamówienie, zrób to telefonicznie pod tym numerem telefonu: 111 – 22 – 33. Jeżeli natomiast chcesz sprawdzić status swojego zamówienia, skontaktuj się z nami tutaj: 123 – 45 – 67.” Dodatkowo, do takiego komunikatu wyświetlanego w PWA, możemy dołączyć swoją reklamę. W ten sposób Użytkownik dostaje jasny komunikat, że problem z wyświetleniem strony wynika z braku połączenia z Internetem, a nie na przykład awarii sklepu i wie, jakie alternatywnie kroki może podjąć.

Wypełnianie luki konwersji mobilnej za pomocą PWA

Mobile conversion gap, inaczej zwane “dziurą mobilną”. Jest to różnica między konwersją uzyskaną na komputerach stacjonarnych a konwersją na urządzeniach mobilnych. Bardzo dużo osób wchodzi na stronę przy użyciu urządzeń mobilnych, ale współczynnik konwersji na tych urządzeniach jest niski. Natomiast coraz mniej osób wchodzi na stronę przy użyciu komputera lub laptopa, ale współczynnik konwersji jest tam znacznie wyższy. Zjawisko to obrazuje poniższa grafika:

Jak można zauważyć na powyższej grafice – aż 57% spędzonego na stronie przez Użytkowników czasu pochodzi z urządzeń mobilnych, ale generuje to zaledwie 14% konwersji. Natomiast tylko 43% spędzonego czasu pochodzi z komputerów stacjonarnych, ale generuje to aż 86% konwersji. W ten sposób powstaje mobile conversion gap o wartości 43%!

Mobile conversion gap jest problemem, na który coraz więcej e-biznesów stara się znaleźć rozwiązanie. Zastanawiają się, skąd wynika różnica pomiędzy czasem spędzonym na stronie a konwersją. W teorii czas spędzony na stronie oraz konwersja, zarówno w przypadku urządzeń mobilnych, jak i komputerów stacjonarnych powinien być równy (lub chociaż zbliżony). W praktyce jest jednak inaczej. Dlatego też szukany jest sposób, w jaki będzie można zatkać tę mobilną dziurę.

Dziura mobilna może wynikać z charakterystyki urządzeń. Na komputerze stacjonarnym Użytkownik ma wrażenie, że wszystko jest  bardziej przejrzyste i ma większą kontrolę nad treścią, którą widzi oraz nad tym, co robi. Wychodzi z założenia, że na telefonie niektóre rzeczy są ukrywane, dlatego też używając komputera czuje się pewniej. Drugim aspektem jest wygoda użytkowania. Dla wielu osób znacznie wygodniej jest dokonać zakupu na komputerze, niż na telefonie.

Dlatego też rozwiązaniem, które może pomóc w zatkaniu mobile conversion gap jest PWA. Jest ona sposobem na zapewnienie Klientowi lepszych doświadczeń zakupowych. Jeżeli dany Użytkownik dokonał pierwszego zakupu przy użyciu tradycyjnej strony, możemy mu wyświetlić informację o możliwości zapisania na telefonie aplikacji sklepu. Wtedy też, gdy ten Użytkownik będzie chciał dokonać kolejnego zakupy, istnieje bardzo duże prawdopodobnieństwo, że nie będzie tego robił na komputerze, tylko uruchomi zapisaną wcześniej aplikację. Wynika to z faktu, że kojarzy już dany sklep, wie na jakich zasadach on funkcjonuje, dlatego też kolejnym razem bez obaw złoży zamówienie za pomocą urządzenia mobilnego. Takie rozwiązanie jest olbrzymim plusem dla osób, które pracują w terenie i składanie zamówień w e-sklepie poprzez urządzenia mobilne jest dla nich jedynym rozwiązaniem. Klikają po prostu na telefonie w ikonę aplikacji sklepu i bez problemu mogą złożyć zamówienie na to, czego akurat w danym momencie potrzebują. Taka dostępność aplikacji pod ręką, wpływa także na zwiększenie lojalności Klientów wobec danej marki.

Niekiedy dochodzi także do sytuacji, w której potencjalny Klient przegląda ofertę e-sklepu, ale finalnie nie decyduje się na zakup. Jeżeli zaproponujemy mu możliwość zapisania PWA na ekranie telefonu i Użytkownik tego dokona, nawet w przypadku gdy w późniejszym czasie zapomni o swojej pierwotnej chęci zakupu, istnieje szansa, że spoglądając na ikonę aplikacji w telefonie przypomni sobie o tym, wejdzie ponownie do sklepu i ostatecznie sfinalizuje transakcję. Tym bardziej, że składanie zamówień poprzez PWA jest znacznie wygodniejsze. Dla Użytkowników, którzy do tej pory ofertę e-sklepu przeglądali na mobile, ale zakup finalizowali na komputerze stacjonarnym (bo na telefonie było to niewygodne lub wolniejsze), aplikacja jest rozwiązaniem idealnym.

PWA czy aplikacja mobilna – co wdrażać w e-commerce?

To jest zagadnienie, nad którym zastanawia się wielu właścicieli e-biznesów. W momencie kiedy dany sklep internetowy odwiedza bardzo duża liczba Użytkowników i e-sklep chce zniwelować pojawiający się mobile conversion gap lub po prostu zlojalizować swoich Klientów, bardzo dobrym rozwiązaniem okazuje się być wdrożenie PWA. Aplikacja ta pozwala na korzystanie z zasobów telefonu, czyli dostępu do aparatu, geolokalizacji, powiadomień push. Dedykowane aplikacje mobilne są bardzo drogie. Natomiast PWA ma coraz więcej funkcjonalności właściwych dla aplikacji mobilnych, ma dostęp do API urządzenia (czyli do interfejsu urządzenia sprzętowego), a przy tym jest dużo tańsza we wdrożeniu niż aplikacja mobilna. Dodatkowo o wiele prościej jest ją zaktualizować.

Cechą PWA, która dodatkowo przemawia za wdrożeniem jej w e-commerce jest jej dostępność. Niedługo aplikację progresywną będzie mógł zainstalować każdy, niezależnie od systemu operacyjnego swojego telefonu. Sytuacja ta przyczyni się do tego, że twórcy aplikacji nie będę musieli tworzyć odrębnych wersji dla poszczególnych systemów – wystarczy jedna wspólna wersja. Również każdy z Użytkowników będzie miał dostęp do najnowszych, dostępnych wersji – ze względu na to, że aktualizacje aplikacji będę się odbywać po stronie serwera.

Poniżej znajdują się najpopularniejsze aplikacje, które wykorzystują PWA: 

Jak widać powyżej, najwięksi światowi gracze korzystają z PWA. Przykładem, na który szczególnie warto zwrócić uwagę jest Twitter. Ten gigant w świecie Social Media wdrożył u siebie PWA z prostych powodów. Chciał, by korzystanie z serwisu na urządzeniach mobilnych było jeszcze prostsze i szybsze. PWA Twitter Lite posiada m.in. powiadomienia Push Web (działające nawet, gdy aplikacja nie jest otwarta). Plusem Twitter Lite jest także to, że optymalizuje on obrazy. Dzięki temu zużycie danych jest mniejsze. Twitter po wdrożeniu PWA zaobserwował u siebie niesamowite wzrosty – liczba stron na sesję wzrosła o 65%, ilość wysłanych tweetów zwiększyła się o aż 75%, a bounce rate spadł o 20%!

Liczby mówią same za siebie! PWA niesie ze sobą wiele korzyści i zdecydowanie warto wdrażać te rozwiązanie w e-commerce. Jest to trend, który aktualnie bardzo mocno rozwija się w technologii mobilnej i podążanie w tym kierunku z pewnością się opłaci.

Ograniczenia PWA w e-commerce

PWA, pomimo że niesie ze sobą wiele korzyści, ma też pewne ograniczenia. Jednym z nich jest to, że niestety nie wszystko można zapisać i wczytać off-line. Oczywiście można zapisać w PWA wszystkie strony odwiedzane przez Użytkowników, informacje o produktach, kategoriach, etc. i te treści Użytkownik może sobie wczytać off-line. Problem jednak polega na tym, że bardzo często wyżej podane informacje (np. ceny produktów) zmieniają się i musimy pobierać je za każdym razem z e-sklepu. Bowiem jeżeli Użytkownikowi nie pobiorą się aktualne ceny, może dojść do sytuacji, w której spróbuje on zamówić towar w nieaktualnej cenie, a system e-commerce nie może na to pozwolić. Drugim ograniczeniem jest dostępność towarów. Jednego dnia dany produkt będzie dostępny, ale drugiego już nie. Dlatego też ta dostępność również musi być systematycznie aktualizowana. 

Powyższe zagadnienia pokazują, że niestety nie ma możliwości, by cała aplikacja działała bez konieczności łączenia się z serwerem i by funkcjonowała całkowicie off-line, gdyż oferta która zostanie przedstawiona Użytkownikowi w PWA może być już nieaktualna. Niemniej jednak, pomimo powyższych ograniczeń, Użytkownicy nie mający połączenia z Internetem mogą dodawać dane produkty do koszyka, a zakupu dokonać później, jak już się połączą z Siecią.

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak może wyglądać Twój e-commerce i jak Progressive Web Apps mogą w nim pomóc – zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą lub do kontaktu z nami. Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

Anna Szulczewska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *