Kongres e-Handlu 2016 – subiektywne podsumowanie ;)

Logo Best Net

3 marca 2016 roku na warszawskim stadionie odby艂 si臋 IV Kongres e-Handlu. Wydarzenie u艣wietni艂y najwa偶niejsze osoby z bran偶y, kt贸re poprowadzi艂y wyk艂ady. Podczas Konferencji by艂y trzy sekcje, na kt贸rych 聽odbywa艂y si臋 r贸wnocze艣nie wyk艂ady. Ka偶da z prezentacji trwa艂a po 20 minut. Uwa偶amy, 偶e forma bardzo fajna – kondensacja wiedzy to jest to! 馃檪 Po tym czasie ka偶dy z Uczestnik贸w mia艂 mo偶liwo艣膰 zadania pyta艅 prelegentowi. Na konferencji pojawili si臋 tak偶e praktycy e-marketingu, sprzeda偶y i technologii IT, jak i w艂a艣ciciele oraz pracownicy firm maj膮cych sklepy internetowe (zar贸wno B2B, jak i B2C).

Z naszej Za艂ogi na wydarzeniu zawita艂y dwie osoby – Joanna Szczyglewska oraz Ilona Szcze艣niak. Postanowi艂y艣my spisa膰 podsumowanie z bogatej pod wzgl臋dem merytorycznym konferencji.

Poni偶ej kilka zda艅 o prezentacjach, kt贸re wyda艂y nam si臋 najciekawsze:

  • Prezentacja pt.: „Aby sprzedawa膰 wi臋cej, musisz przesta膰 sprzedawa膰! Jak budowa膰 relacje z klientem – wersja email marketingowa” prowadzona przez 艁ukasza Rysiak z Critical.pl

Tym, co by艂o w niej najwa偶niejsze to potwierdzenie znanej ju偶 wi臋kszo艣ci os贸b z bran偶y zasady, by budowa膰 relacje z Klientem. Jak? Wysy艂aj膮c do niego newslettery nie tylko produktowe, ale tak偶e takie, kt贸re mog膮 by膰 dla niego przydatne, np. poradniki (generuj膮 one znacznie wy偶sze wska藕niki otwar膰). Aby sta艂o si臋 to jasne – zostanie to wyja艣nione na przyk艂adzie portalu rekrutacyjnego. W takim przypadku najlepiej stworzy膰 ci膮g poradnik贸w dla os贸b szukaj膮cych pracy i podzieli膰 je na kilka cz臋艣ci. Na przyk艂ad pierwszy poradnik pt.: „Jak napisa膰 CV”, drugi poradnik pt.: „Jak si臋 ubra膰 na rozmow臋 kwalifikacyjn膮”, itd.

  • Prezentacja pt.: „Na zawsze razem. Jak skutecznie z艂apa膰 i utrzyma膰 Klienta” prowadzona przez Tomasza Brzezi艅skiego oraz Artura Banach z Netsprint.

Ciekawe przedstawienie platformy: http://audience.netsprint.eu/. Prelegenci om贸wili jej funkcjonalno艣ci, w jaki spos贸b narz臋dzie mo偶e zbiera膰 dane o u偶ytkownikach oraz w jaki spos贸b mo偶e ona wspom贸c nas w dzia艂aniach marketingowych. Naszym zdaniem, bardzo ciekawe narz臋dzie – z pewno艣ci膮 do wypr贸bowania przez osoby dzia艂aj膮ce w bran偶y e-handlu. Warto艣ciowe by艂o to, i偶 w swoim wyst膮pieniu prelegenci opierali si臋 na danych liczbowych ze zrealizowanych dzia艂a艅, np. zosta艂 pokazany case z Okazje.info.

  • Prezentacja pt.: „Customer Experience w e-commerce” prowadzona przez Marcina Cicho艅 z Grypy Unity.

Om贸wione zosta艂o, w jaki spos贸b nieszablonowo i ciekawie nawi膮za膰 relacj臋 z klientem, budowa膰 pozytywne do艣wiadczenia klienta z mark膮 i jak wyr贸偶ni膰 si臋 na rynku. Temat zosta艂 鈥榦kraszony鈥 du偶膮 ilo艣ci膮 przyk艂ad贸w takich dzia艂a艅.
Na przyk艂ad: w jednym z hoteli dziecko zostawi艂o swojego ulubionego misia. Rodzice napisali do hotelu w tej sprawie – 偶e to by艂 ulubiony pluszak ich pociechy i 偶e bardzo za nim t臋skni. Poprosili, by obs艂uga hotelu zorganizowa艂a jak膮艣 akcj臋 z tym misiem, tak by dziecko si臋 nie martwi艂o. Obs艂uga hotelu stan臋艂a na wysoko艣ci zadania i porobi艂a misiowi fajne zdj臋cia – a to jak mi艣 le偶y sobie na le偶aku, jak gra w golfa, jak jest na masa偶u, itd. Zdj臋cia zosta艂y wys艂ane do dziecka z informacj臋, 偶e mi艣 ma si臋 dobrze i czeka spokojnie w hotelu 馃檪 Akcja roznios艂a si臋 wirusowo po sieci. Mo偶na powiedzie膰, 偶e hotel ten 鈥榰piek艂 dwie pieczenie na jedynym ogniu鈥 – nie do艣膰, 偶e mi艂o rozwi膮zali spraw臋 z dzieckiem, to jeszcze zrobili sobie dobr膮 reklam臋 馃檪

Inne przyk艂ady? Jaki艣 czas temu Allegro – dla os贸b, kt贸re maj膮 nieuregulowane niewielkie kwoty za obs艂ug臋 konta – uruchomi艂a gr臋.Przyk艂adem, o kt贸rym warto wspomnie膰 jest tak偶e Coffee Desk i ich wyj膮tkowe pude艂ka, w kt贸re pakuj膮 swe zam贸wienia.

  • Prezentacja pt.: „E-commerce ASAP” prowadzona przez B艂a偶eja Abel z Landingi.

Om贸wienie tego, w jaki spos贸b mo偶na wykorzysta膰 bie偶膮ce wydarzenia na 艣wiecie w akcjach sprzeda偶owych, i co najwa偶niejsze – bez jakiej艣 skomplikowanej technologii. Jednym z przyk艂ad贸w by艂a akcja przeprowadzona przez Samsung. Swego czasu by艂o dosy膰 g艂o艣no o aferze z wyginaj膮cymi si臋 iPhonami. Samsung sprytnie zareagowa艂 wypuszczaj膮c szereg grafik, w kt贸rych iPhone kl臋ka przed Samsungiem. Na t臋 sam膮 sytuacj臋 zareagowa艂 r贸wnie偶 KitKat wypuszczaj膮c grafiki z has艂em: „Nasze batony si臋 nie wyginaj膮, one si臋 prze艂amuj膮”. I w ten spos贸b pokazali chrupko艣膰 swego produktu. Liderem w zakresie wykorzystywania bie偶膮cych wydarze艅 w dzia艂aniach marketingowych zdaje si臋 by膰 KitKat. Brand ten wypuszcza takie kampanie najcz臋艣ciej.

Najwa偶niejsza w tego typu dzia艂aniach jest szybko艣膰 (by wydarzenie si臋 nie przedawni艂o), i jak to powiedzia艂 sam prelegent – marketerzy musz膮 mie膰 jaja, by taki komunikat pu艣ci膰 馃檪 Wynika to g艂贸wnie z faktu, 偶e trzeba dzia艂a膰 szybko – nie ma wi臋c czasu, by projekt zaakceptowa艂 kto艣 鈥榸 g贸ry鈥. Gdyby艣 chcia艂/a przetestowa膰 takie dzia艂ania na w艂asn膮 r臋k臋 podrzucamy kilka narz臋dzi podpatrzonych na prezentacji, z pomoc膮 kt贸rych mo偶na realizowa膰 tego typu dzia艂ania:

  • Shopify
  • Sneakpick,
  • Landingi

Warto pami臋ta膰, aby wcze艣niej sprawdzi膰, kt贸re wydarzenia ze 艣wiata mog膮 wpasowa膰 si臋 w nasz biznes (np. wydarzenia sportowe, sytuacja gospodarcza, wpadki konkurencji, etc.) i spr贸bowa膰 utworzy膰 kalendarz potencjalnych wydarze艅.

  • Prezentacja pt.: „10 pomys艂贸w na optymalizacj臋 kart produkt贸w w sklepie internetowym pod k膮tem SEO” prowadzona przez Katarzyn臋 Baranowsk膮 z Artefakt.

Zdecydowanie najlepsza prezentacja! Kr贸tko, zwi臋藕le i na temat om贸wione, to co najwa偶niejsze. Temat om贸wiony tak, 偶e zar贸wno przys艂owiowa 鈥渙soba zielona鈥 w SEO, jak i osoba bardziej do艣wiadczona, mog艂y czego艣 nowego si臋 nauczy膰. Wkr贸tce na naszym blogu zaprezentujemy 10 najwa偶niejszych rzeczy w optymalizacji, om贸wionych przez p. Katarzyn臋 馃檪

  • Prezentacja pt.: „Jaki jest realny koszt ignorowania technicznego SEO w Polsce?” prowadzona przez Bartosza G贸ralewicz z Elephante s.c.

Om贸wienie tego, dlaczego SEO jest wa偶ne i jak SEO mo偶e zwi臋kszy膰 ruch organiczny. Ca艂o艣膰 oparta na konkretnych case’ach.

  • Prezentacja pt.: ” Ziarnko do ziarnka – pot臋ga iteracyjno艣ci i prawdopodobie艅stwa w zwi臋kszaniu sprzeda偶y w eCommerce” prowadzona przez Cezarego Ko偶on z Fast White Cat.

Na prezentacji om贸wiono du偶o case’贸w, wyszczeg贸lnienie tego, co mo偶na poprawi膰, na co zwr贸ci膰 uwag臋. Ciekawie om贸wiony zosta艂 temat zdj臋膰 produktowych w sklepie (om贸wione na przyk艂adzie sklepu odzie偶owego). Nale偶y pami臋ta膰, by produkty pokazywa膰 na modelu/modelce (najgorzej na manekinie lub 'zawieszone’ w powietrzu). Wa偶ne, by modele na zdj臋ciach mieli twarze! Badania eyetrackingowe wykazuj膮, 偶e to w艂a艣nie na twarz modela/modelki klienci patrz膮 najcz臋艣ciej. Dlatego te偶 nie poleca si臋 ucinania jej ze zdj臋cia (przez pewien czas sklepy stosowa艂y tak膮 praktyk臋). Zdj臋cia z twarzami generuj膮 wi臋ksz膮 sprzeda偶 (wzrost nawet o 40%). Wa偶ne jest tak偶e to, by pokaza膰 sprzedawany produkt w konkretnej ju偶 stylizacji (tak by Kupuj膮cy m贸g艂 sobie wyobrazi膰, jak b臋dzie sam w tym produkcie wygl膮da艂). Wa偶na jest te偶 postawa modela/modelki na zdj臋ciu. Dobre zdj臋cia (nawet je偶eli sklep nie do ko艅ca jest dopracowany) maj膮 ogromny wp艂yw na sprzeda偶.

Om贸wiony zosta艂 te偶 case z darmow膮 dostaw膮. Prelegent przedstawi艂, jak sami balansowali z granic膮 ceny, od kt贸rej jest darmowa dostawa. Zwi臋kszali j膮 stopniowo i obserwowali, czy sprzeda偶 ro艣nie. Wniosek – cena, od kt贸rej jest darmowa dostawa powinna oscylowa膰 w granicach: 艣rednia cena podstawowego produktu + cena produktu w promocji. Przy takiej cenie, od kt贸rej jest darmowa dostawa konwersja by艂a najwi臋ksza.

  • Prezentacja pt.: 鈥淎rchitektura eCommerce Omnichannel. Jakie komponenty technologiczne sk艂adaj膮 si臋 na sukces wdro偶enia wielokana艂owej sprzeda偶y. Jak to u艂o偶y膰?鈥 prowadzona przez Piotra Karwatk臋 z Divante.

Prelegent w swej prezentacji zwraca艂 uwag臋 g艂贸wnie na to, na inne jest spojrzenie Klienta i w艂a艣ciciela sklepu, co do tego co powinno by膰 zrobione. Omnichannel, zdaniem Piotra Karwaki, to nie tylko sklepy on i offline, ale tak偶e wszystkie touch pointy, w kt贸rych Klient spotyka si臋 z danym produktem/mark膮, czyli na przyk艂ad reklamy w bankomacie, remarketing, dzia艂ania marki na Facebooku, itd. Bardzo podkre艣lane by艂o tak偶e to, by wdra偶aj膮c omnichannel pami臋ta膰 o udost臋pnieniu klientom mo偶liwo艣膰 wykonywania dok艂adnie tych samych operacji, zar贸wno w sklepie on i offline (np. ta sama cena, ten sam asortyment, itd.)

  • Prezentacja pt.: 鈥淢agento 2.0鈥 prowadzona przez Kub臋 Zwoli艅skiego ze Snowdog

Kilka wa偶nych fakt贸w na temat Magento:

– eBay kupi艂 udzia艂y w Magento w 2008 roku, a dopiero w 2011 zosta艂a wypuszczona oficjalna informacja od eBay na ten temat,

– przej艣cie z wersji 1 do 2 jest podobne do migracji na now膮 platform臋,

– magento 2.0 jest napisane od nowa. Jest lepsze oraz ma u偶yte lepsze technologie, m.in PHP7, SOLR (wi臋cej na ten temat:

http://devdocs.magento.com/guides/v2.0/architecture/tech-stack.html)

– pod koniec 2015 roku uruchomiona zosta艂a stabilna wersja 2.0, nie jest to jednak wersja w 100% idealna, dlatego te偶 sam prelegent podkre艣la艂, 偶e je偶eli sklep dobrze funkcjonuje na 1.0 to poleca na razie jej nie zmienia膰.

– w 2018 roku nie b臋dzie ju偶 wspierana wersja 2.0. W tym samym roku mo偶e by膰 te偶 problem ze znalezieniem programist贸w ch臋tnych do obs艂ugi wersji 1.0

  • Kilka wa偶nych informacji z pozosta艂ych prezentacji:

– dzia艂ania w AdWords贸w bezpo艣rednio 艂膮cz膮 si臋 z dzia艂aniami w Social Media, bowiem Klienci bardzo cz臋sto nieznan膮 im wcze艣niej mark臋 sprawdzaj膮 na przyk艂ad na Facebooku,

– wa偶niejsza jest komplementarna analiza ca艂ego rynku dla danej bran偶y, a nie tylko analiza e-commerce,

– je艣li dana marka w bran偶y jest jedn膮 z mniejszych i konkuruje z 鈥済igantami鈥 na rynku, warto promowa膰 j膮 na zupe艂nie nowe, inne frazy,

– konwersja w bran偶y fashion w Polsce to prawie 1%, natomiast w USA i UK ponad 2%,

– tabele rozmiar贸w w e-sklepie powinny by膰 zrobione do wszystkich rodzaj贸w produkt贸w osobno (np. oddzielna dla sukienek, sp贸dnic, czapek, itd.),

– baner, kt贸ry zamieszczany jest w sklepie powinien ju偶 na wst臋pie m贸wi膰 o produktach, kt贸re s膮 w nim oferowane (wiele z e-sklep贸w na banerach zamieszcza informacj臋 o zni偶kach czy rabatach). Baner powinien by膰 tak zrobiony, by nie odwraca艂 uwagi od menu g贸rnego.

Reasumuj膮c – bardzo ciekawe wydarzenie! Du偶o praktycznej wiedzy, om贸wionej na konkretnych przyk艂adach. Polecamy i mamy nadziej臋, 偶e zobaczymy si臋 tam za rok! 馃檪

Do us艂yszenia,

Joanna Szczyglewska i Ilona Szcze艣niak

Przeczytaj wi臋cej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowali艣my kilka modu艂贸w do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. zwi膮zanych z przej艣ciem na Google Analytics w wersji 4, ale tak偶e zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.聽 Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdro偶enie e鈥慶ommerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologi臋 i know-how