Płatności międzynarodowe w e-commerce – które wybrać i o czym pamiętać?

Czy wiesz, że dla ok. ⅓ Kupujących w e-sklepach na świecie jednym z ważniejszych czynników wpływających na zakup jest dostęp do lokalnych metod płatności?

W Polsce najchętniej wybieranymi formami płatności są BLIK i szybkie przelewy. Jednak jak to wygląda za granicą?

Zanim zdecydujesz się na wyjście ze swoim e-sklepem poza granice polskiego Internetu, koniecznie przeanalizuj rynek, który Cię interesuje – także ze względu na preferowane na nim płatności międzynarodowe. Różnice są duże oraz mają bardzo wyraźne uzasadnienie, dlatego warto opierać się na twardych danych, a nie na własnych przypuszczeniach.

Gdzie szukać informacji?

Raporty na temat płatności międzynarodowych oraz sprzedaży globalnej publikują m.in. Izba Gospodarki Elektronicznej oraz polscy operatorzy płatności (np. PayU lub Przelewy24). Poszperaj także w zasobach instytucji na rynku docelowym. Dobrą praktyką jest również obserwowanie największych e-sklepów w danym kraju.

płatności międzynarodowe

Jak dostosować płatności międzynarodowe do lokalnego e-Klienta?

Dużym błędem w tworzeniu sklepu on-line na rynek zagraniczny jest przygotowanie jedynie odpowiedniej wersji językowej. Język to tylko jeden z czynników, który różni nasz rodzimy e-commerce od każdego innego na świecie.

Zobacz 4 przykłady krajów, które pokazują różnice w przyzwyczajeniach i potrzebach Klientów w zakresie płatności on-line:

Brazylia – potęga e-commerce i najsilniejsza gospodarka w Ameryce Południowej, w której aż ⅓ obywateli nie ma konta w banku, ani karty płatniczej. Specjalnie dla nich stworzono hybrydową (online-offline) metodę płatności, tzw. Boleto, za pomocą której można płacić zarówno online, jak i w wielu lokalizacjach offline. Ponadto ważną formą płatności na rynku brazylijskim jest system ratalny.

Indie – to najszybciej rozwijający się rynek e-commerce na świecie. Jego wartość szacuje się na poziomie ok. 103 mld USD, z czego ok. 50% stanowi handel transgraniczny. Indyjscy Konsumenci najczęściej wybierają płatność przelewem bankowym online (Netbanking) oraz system Unified Payments Interface (UPI). Aktualnie oferuje go aż 90% sklepów internetowych w Indiach.

Turcja – trzeci najszybciej rozwijający się rynek e-commerce w Europie. Turcy uwielbiają korzystać z zakupów na raty – ponad 70% płatności kartami odbywa się właśnie poprzez programy ratalne. Równie chętnie używają kart lojalnościowych z opcją płatności i jest to druga metoda, która powinna zostać dostarczona tureckim Klientom.

Czechy – szybko rozwijająca się gospodarka, z obrotem w e-commerce na poziomie 5 miliardów USD oraz ze wzrostem o 39% (w 2020 r.) w obszarze handlu transgranicznego (pierwsza trójka w UE). Mimo tak dobrych wyników oraz faktu, że 82% Czechów ma konto w banku, wciąż dominującą metodą płatności podczas zakupów on-line jest płatność przy odbiorze.

płatności międzynarodowe

Cena w lokalnej walucie to podstawa

Na karcie produktowej umieszczaj wszystkie informacje związane z kosztami zakupu, tzn. cenę, koszty dostawy oraz cło (o ile to konieczne).

I teraz najważniejsze!

Cenę produktu zawsze podawaj w walucie, której Twój Klient używa na co dzień. Nie zmuszaj go do dodatkowego przeliczania ostatecznej ceny z innej waluty.

Zastanów się, czy Ty jako Klient wolałbyś posługiwać się swoją walutą, czy obcą? Lubisz wykonywać więcej czy mniej czynności podczas zakupów on-line?

Odpowiedzi są oczywiste. Tak jak to, że musisz maksymalnie ułatwić zagranicznemu Klientowi zakupy w Twoim sklepie. Gdy Kupujący nie poczuje różnicy pomiędzy Twoim sklepem a sklepem z rodzimego rynku, chętniej zostawi pieniądze u Ciebie.

Oferuj swoim Klientom lokalne metody płatności w rodzimej walucie.

 

Co dzięki temu zyska Twój sklep?

  • Zbudujesz zaufanie wśród Kupujących, Twój sklep będzie dawał poczucie bezpieczeństwa transakcji.
  • Lepiej wpasujesz się w rynek i dzięki temu dotrzesz do większej liczby Klientów.
  • Zdejmiesz z barków Klientów myślenie o konieczności przewalutowania. Docenią to! 🙂
  • Finalnie ulepszysz doświadczenia zakupowe Twoich Klientów, konwersja znacznie się poprawi, a Ty zarobisz więcej.

Jakie płatności międzynarodowe wdrożyć w e-sklepie?

W zależności od tego, na jakim rynku chcesz rozpocząć działalność, powinieneś wybrać odpowiednie płatności międzynarodowe:

  • PayPal – to system płatności internetowych, który dla Kupujących jest darmowy. A co najważniejsze jest szybki, bezpieczny i bardzo wygodny w użyciu! Sposób działania systemu PayPal jest zbliżony do wirtualnego portfela, w którym trzymane są pieniądze. Dokonując w ten sposób płatności, Klienci mają pewność, że ich środki oraz dane finansowe są odpowiednio chronione. Wszystko to sprawia, że zagraniczni Klienci chętnie decydują się na tę metodę płatności.
  • Sofort – to międzynarodowy system płatności, którego waluty rozliczeniowe to euro i polski złoty. Bardzo chętnie wybierają go Kupujący w Hiszpanii, Szwajcarii, Szwecji, Belgii, Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii.
  • Ingenico – znany na całym świecie producent terminali płatniczych. Swoją działalnością obejmuje 6 kontynentów i aż 248 krajów!
  • RatePAY – znany na obszarach Niemiec, Austrii, Szwajcarii oraz Liechtenstein operator ratalnych płatności odroczonych.
  • Barclaycard – firma, która wywodzi się z Wielkiej Brytanii. Swoim Klientom oferuje płatności przy użyciu kart kredytowych.
  • Paysera – litewska firma świadcząca usługi z zakresu rozliczeń elektronicznych. Między innymi umożliwia sklepom internetowym pobieranie opłat. Klienci wybierając tę formę płatności mogą jej dokonać przy użyciu karty, bankowości elektronicznej lub zwykłej wiadomości sms-owej. Paysera znana jest w ponad 180 krajach.
  • TrustPay – jest alternatywą dla biznesowej bankowości, dzięki której można dokonywać wygodnych płatności.
  • Przelewy24 – system płatności bardzo dobrze znany w Polsce. Działa na 6 kontynentach, zaś w Europie funkcjonuje w ramach  Europejskiego Obszaru Gospodarczego – EOG (Unia Europejska + Islandia, Szwajcaria i Liechtenstein).
  • MobilePay – metoda płatności stosowana głównie w Finlandii i Danii. Ta aplikacja do płatności mobilnych umożliwia rozliczenie między Sprzedającym a Kupującym w sposób bezgotówkowy, za pomocą karty płatniczej. Co ważne – bez użycia terminala.

Integracje z wszystkimi wymienionymi operatorami płatności międzynarodowych oferuje nasza platforma EC.

płatności międzynarodowe

Pamiętaj także o innych formach płatności:

  • Pay-by-Link, jak np. PayU, Dotpay i Stripe – forma płatności wybierana często w Anglii oraz coraz częściej w Czechach.
  • Karty płatnicze/kredytowe, np. Mastercard i Visa.
  • Portfele elektroniczne, np. Google Pay, Apple Pay – forma płatności bardzo popularna np. w Niemczech.
  • Odroczone płatności, np. system Klarna, który zdominował rynek szwedzki, a także jest bardzo popularny w Wielkiej Brytanii i Niemczech.
  • Płatność za pobraniem – coraz mniej popularna na Zachodzie, wciąż chętnie używana w Czechach oraz na Ukrainie.

Otwórz się na zagraniczne rynki z doświadczonym partnerem e-commerce

By e-sklep odnosił sukcesy za granicą, nie wystarczy go tylko odpowiednio przygotować. Należy także być ciągle na bieżąco, śledzić wszystkie nowości na rynku i dynamicznie reagować na zmiany. Bądź zawsze jeden krok przed konkurencją, a przyniesie to Tobie szybko wymierne korzyści.

Pamiętaj, że Klienci na Zachodzie chętniej robią zakupy w zagranicznych sklepach niż Polacy, a także wydają w nich dwukrotnie więcej.

Warto wychodzić ze sprzedażą w świat! 🙂

Zobacz też sklepy zbudowane na naszej platformie, które sprzedają z sukcesami na rynkach zagranicznych:

  • Chocolissimo – 7 osobnych sklepów: Niemcy, Słowacja, Czechy, Rumunia, Litwa, Polska oraz International.
  • EASY/SURF – dostawy na cały świat. Pobierz case study.
  • Tasty – rynek holenderski, dostawy do 6 krajów Unii Europejskiej.
  • PEKA, swiss-storage.com – rynek europejski, dwie wersje językowe.
  • GRASS – rynek ukraiński.

Jeśli chciałbyś rozpocząć sprzedaż na światowych rynkach e-commerce i masz pytania dotyczące płatności międzynarodowych – śmiało skontaktuj się z nami.


Źródła:

Przeczytaj również:

Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how