Bądź jak Netflix – stosuj rekomendacje personalizowane

35% wszystkich zakupów na Amazon generują rekomendacje personalizowane. 75% wyborów użytkowników Netflixa to efekt spersonalizowanych podpowiedzi algorytmów serwisu. Ty też możesz sprzedawać więcej, dzięki mechanizmom rekomendacji personalizowanych.

To działa dokładnie tak, jak w tradycyjnym sklepie, np. odzieżowym. Wyobraź sobie, że idziesz do galerii, by kupić nowy garnitur. W jednym ze sklepów jest bardzo duży wybór, przymierzasz wiele modeli, ostatecznie masz mętlik w głowie. W drugim – wybór jest mniejszy, ale doradza Ci sprzedawca, który zauważa w czym czujesz się najlepiej, dopasowuje fason idealnie do Twojej sylwetki i dorzuca jeszcze mały rabat.

Gdzie kupisz chętniej?

https://giphy.com/gifs/season-16-the-simpsons-16×9-l2Je5bJb7I8JBCeu4/links

Badania dowodzą – Klienci uwielbiają oferty wybrane specjalnie dla nich

Accenture Interactive przeprowadziło w 2017 roku badanie na temat preferencji i oczekiwań w kontekście relacji z markami, sprzedawcami oraz usługodawcami. Przebadano 8000 konsumentów w Ameryce Północnej oraz kilku krajach Europy (m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii). Okazuje się, że Klienci chętniej kupują od sprzedawców, którzy:

  • 65% – przesyłają dopasowane i personalizowane promocje,
  • 65% – znają ich historię zakupową,
  • 56% – posługują się ich imieniem w przesyłanych ofertach,
  • 57% – rekomendują produkty na podstawie poprzednich zakupów.

Bardzo podobne wnioski płyną z raportu przygotowanego przez amerykańską agencję e-commerce KIBO (2018 Consumer Trends Report). Personalizacja oferty oraz rekomendacje to czynniki bardzo silnie wpływające na decyzje zakupowe Użytkowników. Powiedzieli oni, że rekomendacje personalizowane są dla nich ważne, gdy pojawiają się:

  • na stronie głównej (ponad 60% ankietowanych), 
  • w koszyku zakupowym (50% ankietowanych),
  • podczas oglądania produktu (prawie 65% ankietowanych).

Jak mówią autorzy raportu:

Personalization has the power to convert the casual browser into a buyer and transform a buyer into a loyal brand advocate.

Weź sobie te słowa do serca i zrób z nich użytek 😉

Rekomendacje personalizowane na platformie EC – jak działa mechanizm?

Mechanizm rekomendacji personalizowanych pojawił się w ramach najnowszej wersji naszej platformy EC (więcej na temat 20 pozostałych nowych funkcjonalności przeczytasz tutaj). Będziemy go sukcesywnie wdrażać u poszczególnych Klientów, którzy mają już w swoich sklepach moduł rekomendacji produktowych.

Funkcjonalność bazuje na 2 rodzajach danych:

  1. Informacji nt. tego, co finalnie kupili Klienci, którzy oglądali dany produkt (oraz daną kategorię). Wyniki uzyskiwane są na bazie danych z Google Analytics.
  1. Informacji nt. tego, co ostatnio Klient oglądał (wiemy to nawet, jeśli Klient się nie zalogował ;-))

Mechanizm pokazuje Klientowi, co finalnie kupili inni Użytkownicy, którzy oglądali to samo co on.

rekomendacje personalizowane
https://giphy.com/gifs/theoffice-the-office-tv-episode-818-vKHKDIdvxvN7vTAEOM/links

4 najważniejsze zalety modułu rekomendacji personalizowanych na platformie EC:

  1. Działa od razu, tzn. nie potrzebuje dużej ilości danych. To odróżnia nasz moduł od innych systemów, które bez dużej ilości informacji dają nieefektywne wyniki, ponieważ najpierw muszą zebrać dużo danych, “nauczyć się” od zera, a to zajmuje dużo czasu.
  1. Daje dobre rezultaty nawet w małych sklepach, które na początku swojej działalności nie mają bardzo dużego ruchu.
  1. Jest to moduł wewnętrzny platformy EC, dlatego nie wydajesz dodatkowych pieniędzy na obsługę zewnętrznego systemu.
  1. Może być punktem odniesienia do testowania innych mechanizmów za pomocą testów A/B, tj. zamiennie wyświetlasz nasz i zewnętrzny system oraz sprawdzasz, który działa efektywniej. A później dzwonisz do swojego Project Managera i mówisz, że mieliśmy rację 😀

Co zyskasz dzięki wprowadzeniu rekomendacji personalizowanych w swoim sklepie?

Pamiętaj, sprzedaż to już nie jest tylko komunikowanie Klientom o produktach.  Teraz to konwersacja, rozmowa, wymiana myśli i relacja z Kupującym, o którą musisz zawalczyć.

Jak pokazują badania – Klient czeka na Twój ruch i Twoje zaangażowanie w tę relację. Pokażesz to np. poprzez podsuwanie mu ofert dopasowanych do jego potrzeb i preferencji.

  1. Skracasz drogę Klienta od wejścia do sklepu internetowego → do kliknięcia przycisku “Kup teraz” i finalizacji zakupu.

Użytkownicy oczekują podpowiedzi, prostych rozwiązań, upraszczania im życia w świecie przepełnionym informacjami i produktami. Rób to czego oczekuje Twój Klient – ułatwiaj mu zakupy, oszczędzaj jego czas. Doceni to! (patrz punkt 2 :-))

  1. Zwiększasz wartość koszyka → rośnie Twoja sprzedaż

Personalizacja rekomendacji jest jak polecenie czegoś przez przyjaciela. Każdy lubi czuć się rozumiany i lubi być traktowany indywidualnie. Dlatego nawet jeśli Klient zdaje sobie sprawę z mechanizmów, jakie stoją za poleceniami w sklepie on-line, to i tak chętnie kliknie w produkt, który po prostu mu się podoba. A stąd już krótka droga do zakupu 😉

  1. Zbierasz więcej danych o Kliencie → jeszcze lepiej dopasowujesz remarketing

Jeśli wdrożysz moduł rekomendacji personalizowanych w swoim sklepie internetowym, będziesz zbierał więcej informacji o Klientach. To bezpośrednio przekłada się na lepsze dopasowywanie reklam remarketingowych. Dobrze wiesz, co to dla Ciebie oznacza – patrz punkt 2 😉

  1. Budujesz relację z Klientem → początkowo przypadkowy Klient staje się lojalnym ambasadorem marki

Gdy lepiej znasz swojego Klienta, lepiej dopasowujesz do niego ofertę i remarketing, a dzięki temu Użytkownik częściej i chętniej wraca. Każdy kolejny zakup zmienia jego status – z przypadkowego jednorazowego Klienta, w Klienta powracającego i lojalnego. Buduj z nim relację, a zyskasz najlepszą reklamę, jaką może mieć Twój biznes.

https://giphy.com/gifs/foilarmsandhog-foil-arms-and-hog-fah-G0vYU697uKl0IiIJO2/links

W razie jakikolwiek pytań, zachęcamy do kontaktu 🙂

 

Pozdrawiamy!

Best.net Team


Źródła:

Przeczytaj również:

Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how