Jak wybrać platformę e-commerce?

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce, a także partnera wdrożeniowego to decyzja, która będzie kluczowa dla Twojego biznesu. Rozwiązanie, na które się zdecydujesz musi być dostosowane do Twoich aktualnych potrzeb i możliwości, ale także musisz brać pod uwagę przyszłość i rozwój.

Aby prawidłowo wybrać platformę e-commerce należy pamiętać o kilku podstawowych tematach oraz odpowiedzieć sobie na wiele istotnych pytań.

1. Cele biznesowe

Pierwsza i podstawowa sprawa jaką warto przemyśleć to Twoje cele biznesowe tzn. po co chcesz założyć sklep lub zmienić już istniejący, co chcesz dzięki temu osiągnąć oraz jakimi drogami chcesz dojść do wyznaczonego celu.

  • Czy sprzedaż on-line będzie moim jedynym biznesem i nastawiam się na jego rozwój?
  • Czy sprzedaż on-line będzie moim zajęciem dodatkowym?
  • Czy chcę jedynie sprawdzić jak nasza oferta będzie się sprzedawać przez Internet?
  • Czy mam pewność, że oprócz sklepów stacjonarnych, moi Klienci chcą kupować moje produkty także w Internecie?
  • Czy aspiruję do dużego sklepu swojej branży czy jedynie do małego butiku/ sklepiku online?
  • Czy chcę, aby w przyszłości mój sklep internetowy stał się jednym z głównych filarów firmy?

Odpowiedzi na powyższe pytania są kluczowe, gdyż ukierunkują Twoją dalszą ścieżkę w e-commerce. Jeśli potrafisz jasno i klarownie odpowiedzieć na postawione pytania to świetnie. Są zatem dwie drogi – w przypadku chęci postawienia pierwszych kroków w sprzedaży internetowej prawdopodobnie najbardziej odpowiednie będą dla Ciebie rozwiązania typu SaaS, zaś jeśli już teraz masz duże plany rozwojowe, najlepiej od razu wejdź na www.best.net.pl i skontaktuj się z nami.

Bardzo chętnie porozmawiamy z Tobą także jeśli masz wątpliwości i potrzebujesz wsparcia merytorycznego – na podstawie doświadczeń w e-commerce wielu branż będziemy mogli opowiedzieć Twoje pytania, doradzić, podpowiedzieć jakie rozwiązania w Twojej dziedzinie są najczęściej stosowane.

2. Wiedza o e-commerce

Jeżeli chcesz wybrać platformę bardziej zaawansowaną, która umożliwi szybszy rozwój Twojego sklepu przez możliwości i moduły, które posiada, musisz wiedzieć, czy masz odpowiednio dużą wiedzę i doświadczenie konieczne do zarządzanie platformą?

  • Czy dysponuję odpowiednią wiedzą na temat zarządzania projektem e-commerce?
  • Czy mam na tyle duże doświadczenie w e-marketingu i w zarządzaniu narzędziami “okołoplatformowymi”, aby w pełni wykorzystać możliwości jakie daje platforma e-commerce?
  • A może znam specjalistów, którzy pomogą mi zarządzać sklepem i jego promocją?

Na większość pytań odpowiadasz twierdząco? Świetnie! Twoja ugruntowana wiedza ułatwi Ci zmierzenie się ze sprzedażą online. Jeśli jednak jeszcze brakuje Ci wiedzy, ale wiesz że chcesz postawić na duże rozwiązanie, nie martw się, pomożemy Ci zdobyć wiedzę nt. e-commerce oraz nauczymy obsługi Extreme Commerce. Na bieżąco publikujemy artykuły oraz wypuszczamy mailingi, w których dzielimy się zdobytą przez nas wiedzą, a przede wszystkim od początku współpracy nad Twoim projektem będzie czuwał dedykowany Project Manager.
Dodatkowo, aby ułatwić Ci zarządzanie projektem, otrzymasz dostęp do Redmine, w którym na bieżąco będziesz mógł śledzić postępy prac, a także zgłaszać wszelkie uwagi, błędy i zadawać pytania.

3. Rozwój e-commerce

Decydując się na założenie sklepu internetowego, oprócz wyboru samej platformy, musimy mieć wizję jego rozwoju tj. strategię marketingową dostosowaną do rynku, branży, naszych potrzeb i możliwości oraz aktualnych trendów.

Odpowiedzi twierdzące na poniższe pytania świadczą o tym, że jesteśmy gotowi na zaawansowane rozwiązania. Odpowiedzi negatywne powinny skłonić nas do ponownego przemyślenia planów biznesowych.

  • Czy posiadam strategię marketingową i wiedzę nt. sytuacji na rynku, w branży, zapotrzebowania na nasze produkty/usługi, konkurencji i jej zachowań na rynku, naszego miejsca na rynku?
  • Czy wiem w jaki sposób w przyszłości chcę docierać do klientów? Od tego zależy decyzja np. o integracjach z zewnętrznymi narzędziami/ partnerami czy o sposobach dystrybucji np. multisklepy.

Skoro chcesz budować swój e-commerce, to znasz bardzo dobrze swoją branżę. My zaś wiemy jaki prawami rządzi się handel internetowy. Tylko łącząc nasze potencjały, rozwiniemy Twój biznes, wspólnie znajdziemy dobre kierunki rozwoju. Wielokrotnie wskazujemy naszym Klientom rozwiązania, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się ryzykowne i niedostosowane do obecnych czasów, ale na dłuższą metę działają i przynoszą wiele korzyści. Tak było chociażby z konfiguratorami, które aktualnie robię karierę w świecie e-commerce, a my proponowaliśmy je już 7 lat temu.

4. Wdrożenie e-commerce

Budując biznes należy już na początku zakładać duży rozwój – stwarzać sobie wiele możliwości, myśleć ambitnie, poszukiwać unikalnej wartości oraz gromadzić zaplecze techniczne.

  • Czy platforma, którą chcesz wybrać oferuje moduły zaawansowane np. integracje, konfiguratory, indywidualna polityka cenowa itp.?
  • Czy Twój model biznesowy jest standardowy czy może wymaga bardziej zaawansowanych funkcji (np. sprzedaję złożone usługi albo towary konfigurowalne)?
  • Czy platforma ma dostarczyć mi rozwiązania, których nie mają moi konkurenci?

Tu odpowiedź jest jasna – jeśli na pytania odpowiadasz „tak” to w długookresowym działaniu rozwiązanie typu SaaS może okazać się niewystarczające. Rozważ platformy OpenSource oraz dedykowane, w tym platformę Extreme Commerce.

5. Opieka powdrożeniowa

Wdrożenie sklepu internetowego to dopiero początek przygody z e-commerce. Warto zatem zastanowić się czy w czasie i po wdrożeniu platformy, sklep będzie pod stałą opieką wdrożeniowców oraz helpdesku. To bardzo ważne, byś mógł skupić się na rozwoju produktów, marketingu oraz relacjach z Klientami.

Każdej firmie, z którą rozmawiasz o wdrożeniu platformy zadaj 3 poniższe pytania i na tej podstawie oceń czy taka opieka Cię zadowala.

  • Czy platforma oferuje opiekę w trakcie wdrożenia oraz powdrożeniową?
  • Jaki jest czas reakcji na zgłaszane problemy?
  • Jaki jest sposób komunikacji z partnerem wdrożeniowym?

W tym przypadku będziemy bardzo nieobiektywni. Nie znamy funkcjonowania każdej z firm wdrożeniowych, nie wiemy w jaki sposób współpraca z Klientem układa się już po wdrożeniu platformy. Jedno jest pewne – korzystając z Extreme Commerce możesz być spokojny. Od samego początku, przez cały proces wdrożenia i później po wdrożeniu w ciągu kolejnych lat rozwoju Twojego sklepu, będziesz z nami w stałym kontakcie. Wszystkim naszym Klientom oferujemy pakiet usług zawierających utrzymanie, obsługę systemu oraz jego aktualizację ukierunkowaną na maksymalne wydłużenie jego przydatności i zgodności z najnowszymi standardami.

Opieka powdrożeniowa zawiera:

SLA – Pakiet SLA (Service Level Agreement) jest gwarancją z naszej strony wysokiej dostępności serwisu, a jednocześnie zobowiązaniem do monitorowania jego działania i niezwłocznego podjęcia działań naprawczych w razie problemów. W ramach usługi oferujemy:

  • monitorowanie dostępności i szybkości działania serwisu – używamy Site24, by wiedzieć o problemach szybciej niż ktokolwiek inny
  • monitorowanie logów – Kibana pozwala na analizę logów w poszukiwaniu błędów i anomalii
  • szybką reakcję – stałe dyżury specjalistów pozwalają zapewnić reakcję na krytyczne problemy 24/7.

Opieka serwisowa – zadania obsługowe i małe zmiany realizujemy bez zbędnego oczekiwania, niezależnie od rozwoju systemu.

Ciągły rozwój:

  • repozytorium kodu – w naszym przypadku git z tagowaniem wersji, oznaczaniem realizowanych zgłoszeń,
  • automatyzacja budowania – Gradle wraz z dodatkami jest odpowiedzialny za budowanie projektu na bazie określonej wersji systemu EC i elementów dedykowanych projektowi
  • automatyzacja testów – możliwie dużo elementów systemu jest objęta testami (używamy junit)
  • automatyzacja deploymentu – Jenkins pracuje ciężko nad szeregiem czynności związanych z publikowaniem zmian i nowych wersji, jak nikt potrafi wykonywać powtarzalne czynności nieskończoną ilość razy… i to bez błędów.
  • system Redmine – aplikacja webowa pozwalająca na komunikację w projekcie. System daje transparentność, pełen wgląd w historię i stan poszczególnych zadań. Pozwala także na zastosowanie zwinnych metodologii zarządzania.
  • środowisko testowe – pozwala na testowanie najnowszych zmian w systemie zanim zostaną uruchomione w środowisku produkcyjnym.
  • program developerski – Jest nowatorskim podejściem do wspólnego rozwoju rdzenia systemu Extreme Commerce w kierunku zgodnym z oczekiwaniami użytkowników. Program developerski opiera się na realizacji pakietu zadań ogólnorozwojowych wybranych przez naszych klientów jako najbardziej oczekiwanych. Co roku następuje ustalenie nowego pakietu zadań, które są następnie udostępniane i wdrażane we wszystkich sklepach. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule tutaj.
  • wersjonowanie – nowe funkcjonalności systemu publikowane są w pakietach stanowiących kolejne wersje. Aktualizacja środowiska produkcyjnego poprzedzona jest zawsze testami w środowisku testowym oraz wnikliwą “checklistą” po uruchomieniu produkcyjnym. Każda nowa wersja oparta jest o najnowszą stabilną wersję systemu Extreme Commerce, zapewnia utrzymanie nowoczesności i sprawności sklepu przez wiele lat.

6. Budżet

Przeznaczenie większej kwoty na początku, w przypadku nastawienia na rozwój sklepu, umożliwi przygotowanie wydajnego sklepu, który w przyszłości pozwoli zarabiać dużo. Warto myśleć długoterminowo. Brak dużego budżetu na początku drogi e-commerce`owej może skłonić do wyboru mało zaawansowanych rozwiązań, jednak w miarę rozwoju biznesu warto inwestować, by stawać się coraz bardziej atrakcyjnym i konkurencyjnym. Ponadto rozwiązania wyróżniające ofertę w branży szybko przynoszą zwrot i stają się trampoliną rozwojową.

Aby jednak nie realizować inwestycji ponad możliwości finansowe, zadaj sobie dwa podstawowe pytania:

  • Jaki mam budżet?
  • Czy mam budżet na utrzymanie i rozwój?

To tylko 6 i aż 6 obszarów Twojego projektu, którym musisz się przyjrzeć oraz szczegółowo odpowiedzieć sobie na postawione pytania. Jeśli masz ich więcej albo chciałbyś bliżej poznać platformę Extreme Commerce skontaktuj się z nami na zapytaj@best.net.pl.
Jeśli natomiast myślisz, że inne platformy, to lepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu – dowiedz się o nich jak najwięcej.
A później wróć do nas;)

Z pozdrowieniami,
Best.net Team

Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how