Jak powinna wyglądać karta produktu w Twoim e-commerce?

Szacunkowy czas na przeczytanie artykułu: 10 minut.

Ludzie coraz chętniej kupują w Sieci. Sklepy internetowe pozwalają zrobić potrzebne zakupy szybciej, łatwiej, bez wychodzenia z domu. Ograniczeniem w zakupach on-line jest jednak to, że użytkownicy nie mają bezpośredniego kontaktu z produktami. Przed kupnem konkretnego towaru lubimy go sprawdzić, dotknąć, obejrzeć, czy nawet powąchać – na przykład w przypadku perfum. Niestety sklepy internetowe nie dają takiej możliwości (przynajmniej na razie ;-)). I właśnie dlatego w biznesach on-line tak ważne jest, by atrakcyjnie i jak najbardziej precyzyjnie przedstawić produkty, które mamy do zaoferowania. Tak, by przekonać kupującego do złożenia zamówienia. Elementem sklepu internetowego, który temu służy jest karta produktu. Jak je tworzyć, by zachęcały do zakupów?

Karta produktu w sklepie internetowym

Sklepy stacjonarne, w celu zaprezentowania swojej oferty, najczęściej wykorzystują witryny sklepowe. Dodatkowo, jeżeli przed zakupem mamy jakieś pytania odnośnie do produktów, możemy je zadać obsłudze sklepu. W sklepie internetowym wszystkie te funkcje powinna spełniać karta produktowa. To ona powinna zachęcać do zakupu. Powinna także zawierać komplet informacji o produkcie, tak by użytkownik nie miał żadnych wątpliwości. Można powiedzieć, że karta produktu jest jego wizytówką.

Jest kilka elementów, które obowiązkowo powinny znaleźć się na każdej karcie produktu, niezależnie od tego, w jakiej branży działa dany sklep internetowy. Dodatkowo, w przypadku konkretnych branż, jak na przykład odzieżowej czy spożywczej, warto pamiętać o zawarciu na niej kilku dodatkowych elementów. Opisaliśmy je wszystkie poniżej.

Jak powinna wyglądać karta produktu?

Sam wygląd karty produktu powinien być dostosowany do branży, w której działa dany e-biznes oraz do jego grupy docelowej. Inaczej będzie wyglądała karta w sklepie z produktami dla młodzieży, a zupełnie inaczej w sklepie sprzedającym na przykład ekskluzywną biżuterię. Jest jednak kilka elementów obowiązkowych.

Nazwa produktu

Najważniejsza część karty produktowej. Powinna być zlokalizowana w widocznym miejscu, tak by po otwarciu karty potencjalny klient widział ją od razu. Użytkownicy niejednokrotnie do karty zostają przekierowani z wyszukiwarki internetowej, w której wpisali nazwę poszukiwanego produktu. Dlatego tak ważne jest, by nazwa produktu była od razu widoczna. Dzięki temu użytkownik wie, że trafił w dobre miejsce.

Tym, o czym musisz pamiętać jest również to, by nazwa dokładnie opisywała dany produkt i była zrozumiała dla wszystkich. Nazwy, które są połączeniem ciągu liczb, liter i znaków (na przykład oznaczeniem producenta lub serii z której pochodzi dany produkt, itd.) być może będą pomocne i czytelne dla Ciebie i Twoich współpracowników. Potencjalnemu klientowi niewiele jednak powiedzą. Zadbaj o to, by nazwa, która znajdzie się na karcie dokładnie opisywała dany produkt. Unikaj także stosowania dosyć enigmatycznych nazw, jak na przykład “Labelle”. Zamiast tego napisz „Labelle – Błyszcząca sukienka midi czerwona”.

przykład karty produktowej sklepu odzieżowego
Źródło: https://mosquito-sklep.pl/pl/sukienki/7378-labelle-blyszczaca-sukienka-midi-czerwona.html?utm_source=afilacja&utm_medium=afilacja&utm_campaign=labelle-blyszczaca-sukienka-midi-czerwona

Opis na karcie produktu

Bez opisu ani rusz. Kupujący nie ma możliwości zobaczenia na żywo danego produktu czy dotknięcia go, dlatego opis powinien jak najpełniej opisywać dany produkt.

Opisy produktów w zależności od branży, w której działa dany e-sklep, powinny zawierać kilka elementów.

Branża spożywcza

Tworząc opis z tej branży należy pamiętać, by uwzględnić w nim m.in.:

  • cechy produktu (np. to czy produkt jest w całości, czy na przykład w kawałkach), 
  • jego składniki (ze szczególnym wyróżnieniem alergenów, które w nim występują), 
  • gramaturę,
  • informacje na temat wartości odżywczej produktu (wartość energetyczna, zawartość cukrów, węglowodanów, itd.). 
  • informacje na temat tego, jak przygotowywać i przechowywać dany produkt,
  • nazwę i dane kontaktowe podmiotu odpowiedzialnego.
przykład opisu produktu w sklepie z czekoladkami
Źródło: https://chocolissimo.pl/do/item/0314-PLXXXX/Czekoladki-ze-zdjeciem—Midi-zloty

Branża modowa

Opisy produktów z tej branży okazują się być wyzwaniem. Przed zakupem na przykład sukienki czy butów, lubimy je najpierw przymierzyć. Dlatego tworząc tego typu opisy staraj się za pomocą słów zobrazować użytkownikowi wszystko to, czego dowiedziałby się o danym produkcie w sklepie stacjonarnym. Wyszczególnij to, z jakiego materiału jest zrobiony dany produkt, jakie ma właściwości, jakie zapięcia, zdobienia, w jaki sposób go pielęgnować, itd. Część z tych informacji na pewno uda się zaprezentować na zdjęciach (o nich opowiemy w dalszej części artykułu :-)), jednak powinny się one znaleźć również w opisie.

Informacją niezbędną jest także rozmiarówka, ale nie samo „rozmiar M” czy „rozmiar L”, bo jak wiemy rozmiar rozmiarowi nierówny. By uniknąć nieścisłości, warto by na karcie produktu pojawiła się tabela z rozmiarami, podająca dokładne wymiary produktu. Dobrym pomysłem jest też dodanie do opisu informacji o tym, jaki wzrost ma model/modelka oraz jaki nosi rozmiar.

przykład opisu produktu w sklepie z modą męską
Źródło: https://giacomo.pl/swetry/sweter-meski-pio-01025b50rsa.html#sub-SW_01025B50RSA_L

Branża budowlana

W opisie produktu z tej branży warto zamieścić m.in.:

  • szczegółowy opis produktu, 
  • jego parametry techniczne (będące uzupełnieniem opisu, dzięki którym kupujący może porównać ze sobą produkty różnych producentów), 
  • informację o producencie/kod produktu (są to dane bardzo pomocne przy szukaniu konkretnego, wcześniej upatrzonego produktu lub takiego, który jest już znany i sprawdzony),
  • dodatkowe moduły, np. „Zadaj pytanie specjaliście”. Przy jego pomocy kupujący będą mogli dopytać o konkretny produkt, poprosić o pomoc w jego doborze, itd.

Opisy produktów mają ścisły związek z pozycjonowaniem. Tworząc je warto wziąć pod uwagę frazy kluczowe, które są powiązane z branżą, w której działa sklep. Pozwalają one wypracować wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Jest to oczywiście ważne, ale nie najważniejsze. Najistotniejsze jest, by opis służył kupującym i był dla nich zrozumiały.

Na koniec jeszcze jedna ważna rzecz – każdy opis powinien być unikalny. Unikalny, czyli przygotowany na potrzeby jednej, konkretnej karty produktowej. Zdecydowanie wystrzegaj się kopiowania opisów z innych stron, np. ze strony producenta oraz powielania tej samej treści na wielu kartach produktowych. Wyszukiwarka Google bardzo tego nie lubi. 

Chcesz wiedzieć jeszcze więcej na ten temat? W tym artykule poznasz 9 zasad, które pomagają tworzyć opisy produktów, które sprzedają.

Istotnym elementem projektowania karty produktu oraz optymalizacji sprzedaży w e-sklepie są testy A/B. Dowiedz się więcej z naszego artykułu: Testy A/B – strona towaru w e-sklepie.

Cena

Cena powinna być zlokalizowana w takim miejscu, by użytkownik po przejściu na stronę od razu mógł ją zauważyć. O ile na desktopie nie ma z tym problemu, o tyle na wersjach mobilnych stron trzeba dopilnować, by cena była widoczna od razu, a nie dopiero po przescrollowaniu niżej.

Ważne jest, szczególnie w branży budowlanej, by na karcie produktu znalazła się informacja, czy podana cena jest ceną netto czy brutto. Dobrą praktyką jest umieszczanie na karcie ich obu. W branży spożywczej natomiast, oprócz ceny za dany produkt, na karcie dodatkowo powinien być zamieszczony przelicznik ceny za kilogram produktu. Przykładowo dany sklep internetowy w swojej ofercie posiada bakalie, w torebkach po 200 gram, których cena wynosi 7,99 zł. Na karcie produktu powinna znaleźć się zarówno ta cena, jak i przelicznik ceny za kilogram tychże bakalii – w tym konkretnym przypadku 39,95 zł/kilogram.

Jeżeli na konkretny produkt obowiązuje aktualnie promocja, ta informacja również w czytelny sposób powinna zostać zawarta na karcie produktu (zarówno cena promocyjna, jak i cena sprzed rozpoczęcia obniżki). Potencjalny klient musi mieć jasność co do tego, która cena jest aktualnie obowiązującą. Powszechnie stosowaną praktyką jest przekreślenie ceny sprzed promocji lub podświetlanie jej innym kolorem.

1 stycznia 2023 roku weszła w życie unijna dyrektywa Omnibus.
Obejmuje ona wiele aspektów dotyczących zakupów on-line oraz tych w sklepach stacjonarnych. To co ważne dla sklepów internetowych – od nowego roku sprzedawcy, w przypadku obniżenia ceny na dany produkt, obok ceny promocyjnej mają obowiązek zamieszczania również informacji, jaka była najniższa cena tego produktu w ostatnich 30 dniach, przed wprowadzeniem promocji. W ten sposób prawo ma ograniczać tzw. sztuczne promocje.

Karta produktu w sklepie internetowym

Zdjęcia produktu

Klient w sklepie stacjonarnym, przed zakupem, ma możliwość dokładnego obejrzenia produktu, dotknięcia go, sprawdzenia. W sklepie internetowym niestety takiej możliwości nie ma, dlatego tak ważne jest, by na karcie produktowej pojawiły się zdjęcia. Nawet jeżeli opis produktu na karcie jest bardzo szczegółowy, to bez zdjęć akupy Bez nich użytkownik kupuje przysłowiowego “kota w worku”.

Zdjęcia są wizytówką danego towaru. To głównie na ich podstawie klient podejmuje decyzję o zakupie. Zdjęcia produktowe muszą dokładnie prezentować dany produkt wraz z detalami (np. zamek przy sukience) oraz być bardzo dobrej jakości (bez widocznych pixeli) i w odpowiednio dużym rozmiarze. Niekiedy sklepy wykorzystują tzw. zdjęcia 3D. Dają one możliwość obejrzenia produktu dosłownie z każdej strony.

zdjęcia w sklepie odzieżowym
Źródło: https://giacomo.pl/do/item/GX_GXZS900508/Garnitur-Z-LIVIO-GXZS900508
karta produktowa sklep sportowy
Źródło: https://www.nike.com/pl/t/buty-air-force-1-low-pltaform-jXdthw/DJ9946-600

Video

Jeżeli chcesz jeszcze pełniej zaprezentować dany produkt, na karcie produktu wraz ze zdjęciami (lub opcjonalnie zamiast nich) zamieść filmy. Pozwalają one pokazać produkt dokładnie tak, jakby mógł zrobić to sprzedawca w sklepie stacjonarnym.

Jeżeli w swoim e-sklepie sprzedajesz na przykład urządzenia elektryczne, na filmie możesz zaprezentować, jak dane urządzenia działają. Podobnie rzecz ma się w przypadku branży fashion. Materiały video są idealne do zaprezentowania detali ubrań lub na przykład całej stylizacji z danym artykułem.

Opinie

Bardzo często przed dokonaniem zakupu danego produktu użytkownicy sprawdzają w sieci opinie o nim. Warto więc na karcie produktu dodać moduł z opiniami. Jeżeli produkty z twojej oferty będą cieszyły się dobrymi ocenami kupujących, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zachęci to innych do zakupu. Opinie sprawdzą się w każdej branży.

Unijna dyrektywa Omnibus (o której piszemy wyżej) nakłada na sprzedawców publikujących u siebie opinie, obowiązek informowania o tym, czy są one przez nich weryfikowane. Jeżeli tak, to koniecznie powinna znaleźć się informacja o tym, w jaki sposób jest to robione. Koniecznie pamiętaj o tym dodając u siebie opinie!

Nawigacja okruszkowa

Okruszki są dla klientów jak drogowskazy. Nawigacja pozwala się użytkownikom zorientować, w którym miejscu w sklepie (w którym dziale lub kategorii) aktualnie się znajdują. Najlepiej, aby nawigacja była widoczna na samej górze karty produktowej.

Przycisk dodający produkt do koszyka

Jest to element, bez którego karta produktu nie może istnieć. Stanowi on zwieńczenie wszystkich opisanych w tym artykule elementów. Jeżeli spełnią one swoja rolę, klient zdecyduje się na zakup i poprzez kliknięcie tego właśnie buttonu będzie mógł rozpocząć swój proces zakupowy.

Musisz pamiętać, by na karcie produktu zlokalizować ten przycisk w widocznym dla klienta miejscu. Koniecznie tak, by rzucał się w oczy. Sklepy często podświetlają przycisk wyrazistym, wyróżniającym się na tle karty kolorem. Niezwykle istotną kwestią jest także komunikat, który znajdzie się na przycisku. Nie powinien budzić on wątpliwości co do tego, co stanie się po jego kliknięciu. Często stosowany na buttonach Call to Action (CTA) to na przykład „Dodaj do koszyka” lub „Kup teraz”.

Karta produktu użyteczna dla klientów

Jest też kilka elementów, które możesz wykorzystać na kartach produktu, w konkretnych branżach. Nie są one obowiązkowe, ale z pewnością zadziałają na plus:

Jak wykorzystać dany produkt – pomysły

Ten moduł może być przydatny na przykład w branży spożywczej. Możesz tutaj zaprezentować przepisy na potrawy, w których dany produkt może być wykorzystany. Jeżeli w danym przepisie wymagane są inne produkty z Twojej oferty, istnieje duża szansa, że potencjalny klient także dorzuci je do koszyka.

Zbiór ważnych dla klienta informacji

Zawrzyj tutaj wszystkie informacje, które mogą być przydatne dla Twoich kupujących. Na przykład: koszty i sposoby dostawy, dostępność towaru czy opcje zwrotów i składania reklamacji. Zebranie takich informacji na karcie produktowej będzie ukłonem w stronę klienta. Ten moduł sprawdzi się w każdej branży.

Inni kupili także/Inni oglądali także/Kupuj w zestawie

W przypadku takich modułów wykorzystywany jest proces rekomendacji. Na podstawie tego, co aktualnie ogląda użytkownik, możesz mu zaproponować dodatkowe produkty. Na przykład takie, które kupili inni użytkownicy wraz z tym przedmiotem lub produkty, które wraz z tym oglądanym stworzą kompletny zestaw. Wszystkie te mechanizmy mogą mieć wpływ na wzrost wartości koszyka zakupowego. Sprawdzą się w każdej branży.

Na naszej platformie mamy moduł rekomendacji personalizowanych. Sprawdź, jak działa oraz dlaczego klienci uwielbiają oferty wybrane specjalnie dla nich.

zestaw produktów

Lookbook/Inspiracje na stylizacje

Moduł, który idealnie sprawdzi się w branży fashion. Na karcie, pod danym produktem, zaprezentuj kilka stylizacji z jego wykorzystaniem. Moduł taki może być inspiracją dla kupujących, który sprawi, że jeszcze chętniej dokonają zakupu.

Estetyka jest najważniejsza!

Jest kilka elementów, które muszą się znaleźć na karcie produktowej. Jest też kilka takich, które możesz zawrzeć opcjonalnie. Pamiętaj jednak o tym, by nie przesadzać z ilością informacji na karcie. Zbyt duża ich ilość może dać efekt odwrotny od zamierzonego i spowodować, że potencjalny klient opuści Twój sklep. Najważniejsza jest estetyka. Karta produktowa powinna być przejrzysta i przede wszystkim intuicyjna.

Prowadzisz swój sklep internetowy i zastanawiasz się, jak mogłaby wyglądać u Ciebie karta produktu? Skontaktuj się z nami. Chętnie z Tobą porozmawiamy, doradzimy i zaprojektujemy wspólnie idealną kartę produktu.

Popracujmy razem nad Twoim sklepem >>


Przeczytaj więcej

Developer

Wersja 2.31, czyli jak dostosowaliśmy kilka modułów do GA4

Nowa wersja sklepu 2.31 zawiera zestaw bardzo potrzebnych zmian i aktualizacji, m.in. związanych z przejściem na Google Analytics w wersji 4, ale także zrealizowanych w ramach Programu Deweloperskiego.  Oto co zawiera wersja 2.31:

Planujesz wdrożenie e‑commerce B2B lub B2C?

Dostarczamy technologię i know-how